"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Glas problemer

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
mulle10xxx
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 52
Tilmeldt: tirs 8. okt 2013 15:11
10
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Saltvand siden?: 2013

Glas problemer

Indlæg af mulle10xxx »

Problemer med glasset :BA
har nu læst og læst, og har prøvet alverdens metoder.
har skjolder på mit akvarie som jeg prøver at fjerne,
de er ikke hvide, men ligner nærmest noget er groet fast.
Først troede jeg det var kalk, nu mistænker jeg det for noget helt helt andet :shout:
Jeg har prøvet med noget eddike, så citronsyre, så prøvede jeg hurtigt gang med winerkalk 10min samme sted. Og skraber, men intet resultat :G
Er der nogle der har et mirakelmiddel :pray:
eller skal jeg bare smide vand i, også bide i det sure æble og skrabe den ren når der sætter sig alger på det?
Prøver lige at smide et billede op så kan i måske få en ide om hvad det kunne være, men det er ikke nemt at se med mobil Kamera :oops:


Brugeravatar
mulle10xxx
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 52
Tilmeldt: tirs 8. okt 2013 15:11
10
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Glas problemer

Indlæg af mulle10xxx »

Her kan man ane det ligner næsten det er helt fedtet, men det er altså rent.
og det skal siges at man kan mærke lidt ujævn overflade, men ikke nok til at en skraber kan gøre noget ved det :G
Vedhæftede filer
DSC_0326.JPG


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Glas problemer

Indlæg af Wiinberg »

Kan det være glaspest?


Brugeravatar
mulle10xxx
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 52
Tilmeldt: tirs 8. okt 2013 15:11
10
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Glas problemer

Indlæg af mulle10xxx »

Jeg tror ikke det er glaspest, da det kun er overfladen og det er ikke hvid, men overfladen er ujævn,
og det bliver den vist ikke med glaspest


Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: Glas problemer

Indlæg af Sarah R »

Jeg har præcis et område der også ser sådan ud. Hos mig skyldtes det at der i mange år havde siddet et tykt lag kalkalger, der aldrig var blevet fjernet. Da akvariet skulle tømmes, var store dele af den ene side flimret og lidt nubret. Det var umuligt at få af, så nu må jeg leve med.


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Glas problemer

Indlæg af PoulD »

mulle10xxx skrev:Jeg tror ikke det er glaspest, da det kun er overfladen og det er ikke hvid, men overfladen er ujævn,
og det bliver den vist ikke med glaspest
Ujævn således at glasset er tykkere eller tyndere på det pågældende sted? (om nødvendigt, prøv at holde kanten af en stållineal eller et barberblad imod og lys mellem den og glasset med en lommelygte)
Hvis det er noget som har eroderet sig ned i glasset, er der nok vanskeligt at udbedre, men hvis det er udenpå glasset burde det kunne fjernes på en eller anden måde. Jeg tænker det måske kunne være en idé at lægge akavriet ned på siden og udlægge en sø af stærk kontrenceret saltsyre på pletten og lade det arbejde i nogle timer og så evt. udskifte syren og give det nogle timer mere? Virker det ikke er der jo ikke sket noget ved det. Hvis det er som en fedtet film, som du skriver, kunne samme fremgangsmåde jo prøves med acetone.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
mulle10xxx
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 52
Tilmeldt: tirs 8. okt 2013 15:11
10
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Glas problemer

Indlæg af mulle10xxx »

Sarah R skrev:Jeg har præcis et område der også ser sådan ud. Hos mig skyldtes det at der i mange år havde siddet et tykt lag kalkalger, der aldrig var blevet fjernet. Da akvariet skulle tømmes, var store dele af den ene side flimret og lidt nubret. Det var umuligt at få af, så nu må jeg leve med.
tror faktisk det er det samme der er sket her..
ses det tydeligt på dit akvarie idag når der er vand i?

PoulD
det vil jeg sq da give et forsøg, det sikker nemlig lidt ud så tænkte det kunne poleres væk men der blev jeg klogere :dizzy:
men måske jeg skulle tage et par timer også prøve igen for det ligner næsen der sidder fedt på den nu..


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Glas problemer

Indlæg af crazy seahorse »

Er det et ældre akvarie?
En mulig årsag kunne være, at det via en kemisk reaktion er ætset ind i glasset.
For mange år siden pudsede jeg vinduer på Teknologisk institut. Jeg havde set noget lignende på nogle vinduer jeg pudsede - og det kunne jeg heller ikke skrabe af.
Da jeg tilfældigvis kom til den afdeling der beskæftigede sig med bygningsteknik og problemer af den art, så spurgte jeg dem.
En tekniker forklarede mig, at de havde undersøgt det. De havde fået spørgsmålet før.
I produktionen af glas brugte/bruger man soda. Sodapartiklerne var ret små og de kunne vandre ud/op til overfladen af glasset. Her kunne de gå i forbindelse med regnvand og danne en slags Kaustisk soda der ætsede sig ind i glasset. Derfor så det ofte ud som dråber, eller den underste del af en dråbe (den underste bue). Jeg havde vinduer som jeg pudsede, der var helt hvide på den nederste tredjedel. Så det kan være slemt.
Man så det som regel på ydersiden af glasset, ofte på den nederste 1/3 del af ruden, ikke i toppen - og aldrig indvendigt (klart, ingen regnvand) - men man så det heller aldrig på feks 100 år gamle staldvinduer.
Det mente de skyldtes, at man dengang pudsede vinduer i slæmmet kalk. Man lavede en slags kalkvand, som man sjaskede vinduerne ind i og lod det tørre.
Vinduerne blev helt hvide af kalken, men så fjernede man det igen ved at polere dem op med klude. Derved sleb man ruden ganske let og fjernede de mærker.
Om det er det du oplever er ikke til at sige, men det kunne være en mulig årsag.
Måske dit kan poleres væk med fint ståluld. Mener at glarmestre fjerner silikonefilm med isopropylalkohol, eller acetone og fint ståluld. Så sliber de filmen væk i acetonen.
På min nye tank blev de sidste rester (film) af silikone ved hjørnefugerne fjernet på den måde.
Men det er jo svært nede i en fyldt tank. Er det et tomt akvarie, ville jeg prøve det.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: Glas problemer

Indlæg af Sarah R »

mulle10xxx skrev:
Sarah R skrev:Jeg har præcis et område der også ser sådan ud. Hos mig skyldtes det at der i mange år havde siddet et tykt lag kalkalger, der aldrig var blevet fjernet. Da akvariet skulle tømmes, var store dele af den ene side flimret og lidt nubret. Det var umuligt at få af, så nu må jeg leve med.
tror faktisk det er det samme der er sket her..
ses det tydeligt på dit akvarie idag når der er vand i?

PoulD
det vil jeg sq da give et forsøg, det sikker nemlig lidt ud så tænkte det kunne poleres væk men der blev jeg klogere :dizzy:
men måske jeg skulle tage et par timer også prøve igen for det ligner næsen der sidder fedt på den nu..
Da det var hele højre side af akvariet der havde den overflade, har jeg ladet den vokse til i kalkalger igen. Der er også et område under bølgebryderen på frontglasset som godt kan ses, hvis man kigger efter, men det er ikke noget som springer i øjnene.


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Brugeravatar
mulle10xxx
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 52
Tilmeldt: tirs 8. okt 2013 15:11
10
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Glas problemer

Indlæg af mulle10xxx »

´tanken er tom pt men skal snart fyldes, men hvad er det for noget mælk?
er det bare vand og kalk, eller skal der andet i?
fint ståluld, er det tykkelse rens let, eller finere tror du ?


Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 500
Tilmeldt: tors 10. apr 2008 17:02
15
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: Glas problemer

Indlæg af TroJanRds »

http://www.glas-direkt.dk/tilbehoer-til ... ekstra-fin
tror mere er det her du skal bruge end en renslet :K ellers vil jeg heller se på pletten hvis du brugte en renslet på glasset :)

eller det her til bilruder https://www.thansen.dk/vaerktoj/maling- ... 244664045/


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"