"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

sump på hylde der kan trækkes ud

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

sump på hylde der kan trækkes ud

Indlæg af StarF »

Er der nogle der har erfaring med at lave en sump på en hylde, der kan trækkes ud?
ideen er at have 2 sumpe, en hen over den anden, hvor den ene så kan trækkes ud, på en hylde, så man kan komme til under den anden. Spørgsmålet er bare om det kan laves stabilt? Hvis vi snakker omkring 50-60L vand?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: sump på hylde der kan trækkes ud

Indlæg af PoulD »

Jeg har ingen erfaring med det, men jeg overvejde i sin tid, at lave et lille refugium på samme måde. Droppede det da jeg syntes det blev lidt for bøvlet med vand tilgang og afgang etc..

Stabilt burde det vel sagtens kunne laves. Man kan jo købe både rulle- og teleskopudtræk der kan bære flere hundrede kilo. Til 60L vand ville jeg ikke vælger noget til under 100 kg (der er jo også vægten af glasset og hylden, og selv om godt ved man skal lade være, kan man let komme til at støtte sig til den med hånden). Skal sådan en fætter kunne bære nogle kg koster de også lidt kr. Et rulletræk der kan bære 120 kg, i rustfri, der kan trækkes 750 mm ud løber hurtigt op i et par tusinde.
Eksempel: https://www.beslagsbutikken.dk/produkte ... -stal.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg ville nok enten lave et elekrisk udtræk, eller montere en dæmper så hylden ikke accelereres / decelereres så hurtigt, at vandet skvulper helt vidlt
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: sump på hylde der kan trækkes ud

Indlæg af StarF »

Tak Poul, lige hvad jeg søgte! Til at føde systemet, tænke rjeg bare en extra pumpe, så det bliver lettere at koble til og fra. Jeg dør ikke af at betale for en 800/1000l pumpe står og køre, det er trods alt kun 200kr om året.

Skal lige have tænkt over hvordan hylden/skabet bygges op, så det hele ikke kan tippe når det køre frem. Tænker i noget porsa hvor begge sumpe er i samme porsa system, så den nederste sump fungere som vægt.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: sump på hylde der kan trækkes ud

Indlæg af Kasper j. »

Du kan også overveje en algereactor. Pacific sun laver dem og det ser ud til at være en rimelig kvalitet.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: sump på hylde der kan trækkes ud

Indlæg af StarF »

Nej det er ikke til alger :)
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: sump på hylde der kan trækkes ud

Indlæg af Twinks »

StarF skrev: Tænker i noget porsa hvor begge sumpe er i samme porsa system, så den nederste sump fungere som vægt.
overvej noget industri aluprofil. det kan man nemlig bygge videre på når man får lyst
Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: sump på hylde der kan trækkes ud

Indlæg af StarF »

Twinks skrev:
StarF skrev: Tænker i noget porsa hvor begge sumpe er i samme porsa system, så den nederste sump fungere som vægt.
overvej noget industri aluprofil. det kan man nemlig bygge videre på når man får lyst
Hvor får man fat i det?
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: sump på hylde der kan trækkes ud

Indlæg af Twinks »

der findes lidt forskellige modeller og typer, som alle ligner hinanden en del.

jeg googlede blot alu profil og tog et link fra en af de første der dukkede op

https://www.matronics.dk/kategori/alu-p ... fil-system" onclick="window.open(this.href);return false;
om det er kompatibelt med det jeg selv har brugt ved jeg ikke lige.
Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: sump på hylde der kan trækkes ud

Indlæg af StarF »

Twinks skrev:der findes lidt forskellige modeller og typer, som alle ligner hinanden en del.

jeg googlede blot alu profil og tog et link fra en af de første der dukkede op

https://www.matronics.dk/kategori/alu-p ... fil-system" onclick="window.open(this.href);return false;
om det er kompatibelt med det jeg selv har brugt ved jeg ikke lige.
Mange tak!
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: sump på hylde der kan trækkes ud

Indlæg af Kasper j. »

StarF skrev:Nej det er ikke til alger :)
Okay :-) :f2:
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"