"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Test-sæt

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Test-sæt

Indlæg af Jonathan93 »

Hejsa!
Jeg bruger pt salifert og på mange områder er det meget okay men der er nogle af testene især phosphat hvor jeg har monster svært ved at se farveforskellen!
Er der ikke nogle nemmere metoder, tænker måske digital? Jeg vil gerne smide nogle penge efter det da jeg gerne vil være sikker i mine resultater!


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Test-sæt

Indlæg af Mikas »

Saliferts po4 sæt skulle slet ik kunne bruges.
De kloge siger det kun er rowa og gilberts der skulle være præcise.
Jeg synes dog stadig de er meget svære at aflæse farven fra da de er meget tætte på hinanden.
Man kan få en hanna checker til po4 men den skulle vise +\- ret meget så det ikke er en præcis måling men om den viser konstant er jeg ikke helt klar over.
Jeg har selv et rowa og et gilbert sæt. Jeg har endnu ikke prøvet at de har givet udslag på farven hvor jeg har ku se det. Om det så er mig der fejler ved jeg ikke :D


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Test-sæt

Indlæg af Stig Jest »

Jeg har brugt både RedSea, Rowa, Gilberts og Salifert og har haft de samme problemer som dig.
Jeg har brugt Hanna checkeren de sidste 3-4 år og jeg syntes at den er fremragende.
I starten virkede den meget ustabil og kunne ofte give meget varierende prøve svar. Jeg kunne lave 3 målinger i rap, hvor den svingede fra 0,03 til 0,07 f.eks.
Nu hvor jeg har fået sat system i proceduren, virker den perfekt og er meget konstant.
Den afviger aldrig mere end 0,01 og er for det meste spot on, på flere målinger i træk.

Mvh. Stig


Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Test-sæt

Indlæg af Hareskov »

Jeg bruger også Hanna, og til tider har jeg bandet den langt væk. Men jeg har en mistanke om at det er mig selv der bærer skylden. Jeg har flere gange fået svingende resultater, og ikke vist hvorfor, indtil at jeg skiftede til Duracell batterier. De billige batterier, syntes jeg har givet langsommere test ( når den skulle måle C1 ) forstået ved at den har stået og tænkt i både 10 og 15 sek. Derefter har den kørt C2 og der, har der så været svingede værdier.
Efter jeg har smidt Duracell i, har jeg ikke oplevet dette endnu. Ved ikke om det er tilfældigt, eller den bare er super fintfølende.

Mvh Anders


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Test-sæt

Indlæg af Carsten »

Angående Hanna, så har jeg vænnet mig til at knuse pulveret mere end det er fra pakken. Synes at jeg tit oplevede at ikke alt blev opløst


Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Re: Test-sæt

Indlæg af Jonathan93 »

Mange tak for svar! Tror jeg prøver mig med Hanna! Noget lignende til til ammoniak, nitrit og nitrat? Vil gerne have direkte tal så mine øjne ikke snyder mig på de absolut vigtigste værdier :)


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Test-sæt

Indlæg af PoulD »

Hvis du vil bruge Hanna til fosfat måling så køb udgaven til fosfor (HI736) og så kan du selv regne om til PO4. Udgaverne til fosfat (HI717 og HI 713) er ikke nøjagtige nok til saltvandsbrug (HI713 kan vise 0,00 selvom der faktisk er > 0,04 pmm og HI717 svarer omtrent til at dyppe en finger i vandet og gætte på indholdet)

Hanna har også målere med digital udlæsning til Nitrat, f.eks. HI96728.

De har for så vidt også til Nitrit og Ammoniak, men det vil jeg mene er totalt spild af penge til saltvand (måles under normale omstændigheder kun under indkøring og aldrig mere)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 551
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 20:50
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Re: Test-sæt

Indlæg af permadsen12 »

PoulD skrev:Hvis du vil bruge Hanna til fosfat måling så køb udgaven til fosfor (HI736) og så kan du selv regne om til PO4.
PoulD, - nu må jeg så ty til et af mine absolutte yndlingscitater, og jeg ved jeg har brugt det herinde før, men hvis ikke denne cliffhanger af en udtalelse skal lade denne tråd stå uforløst i al evighed, så lad mig citere lektor Blomme fra Hans Scherfigs bog "Det forsømte forår", hvor han henvender sig til sin elev Thygesen:

"Luk kun dit vældige gab op, du hvalfisk, og spyt dine ypperlige kundskaber ud! Dølg ikke din viden for os andre, vær ikke nærig og påholdende med din lærdom, men lad os også få lov til at sole os lidt ved din forstands lys!"

- Hvordan laver man denne omregning ? :rolleyes:


med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Test-sæt

Indlæg af PoulD »

"Disciplina sollerti fingitur ingenium".

Fosfor niveauet skal blot ganges med 3,066 så har du resultet som fosfat.
Men da HI736 har tusinde gange højere opløsning (ppb) end HI713 skal resultatet også divideres med 1000 for at få det i ppm

For den nysgerrige læser, en uddybende forklaring på de 3,066: Fosfor har en atommasse på 30,973762 g/mol. Ilt har en atommasse på 15,9994 g/mol. Da der er 1 fosfor atom og 4 iltatomer i fosfat (PO4) bliver den samlede atommasse for fosfat 4 x 15,9994 + 30,973762 = 94,971362, hvilket jo er ca. 3,066 gange mere end for fosfor


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 551
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 20:50
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Re: Test-sæt

Indlæg af permadsen12 »

:smart:

Takker og bukker.


med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Test-sæt

Indlæg af ttkthomsen »

Og for den dovne
Vedhæftede filer
phosphorus-to-phosphate-conversion-table--hanna-instruments.pdf
(68.2 KiB) Downloadet 137 gange


Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Re: Test-sæt

Indlæg af Jonathan93 »

Cool, mange tak!


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"