"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kan man buffe osmosevand

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Kan man buffe osmosevand

Indlæg af Hareskov »

Nå lige et spørgsmål til de kloge.

I anledning af at sommerferien står for døren :dizzy: :dizzy: , nå ja måske ikke, men bestilt og betalt er den da. I den anledning har jeg fundet ud af at jeg vil have en akvarie computer. Jeg har derfor kikket på div forum, og tænkt så konen næsten har troet at det var tid for den blå vogn ( manden sidder og stirrer ind i et mørkt akvarie om aftenen ). Mit valg stod mellem GHL profilux 4 eller Apex. Efter at have læst og tænkt :y :y , tror jeg valget bliver den nye Apex, eneste øv ved den løsning er prisen på deres doserings maskiner. Jeg syntes det er meget at skulle lægge 3* 3700Kr for at kunne få 6 doserings kanaler :G .
Derfor gik jeg lidt i tænkeboks, og sad og tænkte på om man kunne buffe sit osmosevand, med feks KH og VSV. Vi blander jo alligevel pulver op i osmose, og når man kender den daglige fordampning af vand, er det jo bare at smide tilsvarende KH og VSV i. Fordelen er jo også, at det bliver tildelt jævnt over hele døgnet. Så er det bare at smide CA og Mag på en DOS og ellers holde ferie :clap: :clap: :clap: .
Er der nogen der har prøvet dette eller er der grunde til at min ide ikke er skide god :naughty: :naughty: .

Mvh Anders


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Kan man buffe osmosevand

Indlæg af Stig Jest »

Før jeg fik doseringsanlæg, blandede jeg Kh+ buffer i mit osmosevand. Det fungerede perfekt. Ca og Mg doserede jeg dog manuelt.

Mvh. Stig


Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Kan man buffe osmosevand

Indlæg af Hareskov »

Stig Jest skrev:Før jeg fik doseringsanlæg, blandede jeg Kh+ buffer i mit osmosevand. Det fungerede perfekt. Ca og Mg doserede jeg dog manuelt.

Mvh. Stig
Hvad var dine erfaringer med det Stig. Blev din KH holdt stabilt eller havde du udfald fordi det bundfællede sig ??


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kan man buffe osmosevand

Indlæg af Carsten »

Kan sagens følge dig, men tror ikke det kommer til at fungere rigtigt.
Om sommeren kan der jo være et markant højere forbrug af osmosevand, end om vinteren. Hvis du blander natriumbikarbonat -kh så skal det være en del tyndere i opløsningen om sommeren end om vinteren.
Men hvad skal du dog bruge alle de kanaler til?


Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Kan man buffe osmosevand

Indlæg af Hareskov »

Carsten skrev:Kan sagens følge dig, men tror ikke det kommer til at fungere rigtigt.
Om sommeren kan der jo være et markant højere forbrug af osmosevand, end om vinteren. Hvis du blander natriumbikarbonat -kh så skal det være en del tyndere i opløsningen om sommeren end om vinteren.
Men hvad skal du dog bruge alle de kanaler til?
Hej Carsten

Ville bruge 1 til KH 1 til CA 1 til MG 1 til VSV og 2 til auto vandskifte. Når VSV ikke længere var nødvendigt ville jeg putte phyto på den. Apex har jo kun 2 kanaler på deres doser.

http://www.oceanreef.dk/shop/96-apex/58 ... ng-system/ ( det er denne doser


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Kan man buffe osmosevand

Indlæg af PederP »

Sådan kørte jeg mine små nano. Man finder et nogenlunde kh forbrug, og måler lidt henad vejen, så kører det meget fint.
I dag bruger jeg stadig at blande div salte i osmosevandet, hvis en værdi skal buffes op. Let bare at hælde det i, og lade værdierne glide på plads over en uges tid..


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Kan man buffe osmosevand

Indlæg af PoulD »

Hvis du ikke har signifikant sæsonbetinget forskel i fordampning (det har jeg f.eks. ikke) skal du måske alligevel være lidt mere nøjeregnende med dit osmose vand. F.eks. ikke lige at tage 2 liter akvarievand med hvis du sælger en koral eller justere saliniteten ved at hælde 3 liter vand mere i den store Bing & Grøndahl end du hælder på baljen når du skifter vand. O.s.v

Hvis vi f.eks. antager at du normalt har en fordampning på ca. 2 L i døgnet og dine koraller har et forbrug svarende til f.eks 1,5 dKH i døgnet, så vil det jo betyde at din KH vil stige meget pludseligt med 1,5 dKH hvis du tapper 2L vand af baljen

Hvis dit ATO system er et af de mindre kostbare bør sensoren til top-off nok heller ikke side i et kammer hvor overfladen er relativ stor i forhold til den samlede vandmængde i systemet (så der er så stor hysterese, at der skal fordampe f.eks 2-3 liter vand før ATO pumpen kompenserer)
Ligeledes bør du nok også frakoble forsyningen til dit ATO system medens du skifter vand.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kan man buffe osmosevand

Indlæg af Carsten »

På visse varme sommerdage, har jeg haft et forbrug på ca 15 liter vand.
Godt nok var det også med en 1,6 m2 overflade.
Så der ville værdierne komme til at skride ganske meget, og korallerne forbruger jo ikke mere, snarere tværtom.

Jeg ville heller ikke nogen sinde komme i den situation, overhovedet at overveje at bruge næsten 12000 på sådan et sæt pumper. Lige der bliver jeg sgu jyde. Hvad med sådan et sæt istedet:
https://www.aquafair.de/product_info.ph ... d97f9eb043" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller denne her, ved dog ikke om man kan bruge 2 stk på wifi
https://www.fish-street.com/coral-box-w ... osing-pump" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Kan man buffe osmosevand

Indlæg af Hareskov »

PederP skrev:Sådan kørte jeg mine små nano. Man finder et nogenlunde kh forbrug, og måler lidt henad vejen, så kører det meget fint.
I dag bruger jeg stadig at blande div salte i osmosevandet, hvis en værdi skal buffes op. Let bare at hælde det i, og lade værdierne glide på plads over en uges tid..

Hej Peder

Godt at høre at flere har haft succes med dette, så tror jeg at jeg vil begynde at dosere sådan

Mange tak
Anders


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Kan man buffe osmosevand

Indlæg af Hareskov »

PoulD skrev:Hvis du ikke har signifikant sæsonbetinget forskel i fordampning (det har jeg f.eks. ikke) skal du måske alligevel være lidt mere nøjeregnende med dit osmose vand. F.eks. ikke lige at tage 2 liter akvarievand med hvis du sælger en koral eller justere saliniteten ved at hælde 3 liter vand mere i den store Bing & Grøndahl end du hælder på baljen når du skifter vand. O.s.v

Hvis vi f.eks. antager at du normalt har en fordampning på ca. 2 L i døgnet og dine koraller har et forbrug svarende til f.eks 1,5 dKH i døgnet, så vil det jo betyde at din KH vil stige meget pludseligt med 1,5 dKH hvis du tapper 2L vand af baljen

Hvis dit ATO system er et af de mindre kostbare bør sensoren til top-off nok heller ikke side i et kammer hvor overfladen er relativ stor i forhold til den samlede vandmængde i systemet (så der er så stor hysterese, at der skal fordampe f.eks 2-3 liter vand før ATO pumpen kompenserer)
Ligeledes bør du nok også frakoble forsyningen til dit ATO system medens du skifter vand.
Hej Poul

Selvfølgelig skal jeg være over det ugentligt, og ved vandskift. Som det er i dag, render jeg morgen og aften, og doserer med sprøjter af de forskellige ting. Det har da betydet af og til at jeg er kommet i tvivl om jeg nu huskede at doserer begge gange. På denne måde, ville jeg kunne berige osmosevandet og vide at VSV og KH var doseret. Jeg laver trods alt ikke mere end 40L om ugen ( til fordampning ), så jeg vil hele tiden have nogenlunde styr på værdier.
Vedr Vandskifte er min ATO ( Pasific sun ATO ) altid slået fra, og ja den sidder i det mindste rum i sumpen, hvor også returpumpen sidder. Som den doserer i dag, vil jeg skyde på at den spytter ca 10-20 ml over af gangen, så ikke meget der når at fordampe.

Sidst vedr vandskifte, så var ideen jo netop at sætte det på en af doserne, derved er jeg sikker på at når begge kredse er sat til 6L / Døgn, ja så for jeg skiftet 6 L hverken mere eller mindre ud og ind ( skulle være præsis ned til 0.1 ML ).

Men rigtigt lækkert med dine iagttagelser, jeg kunne jo have overset noget. Man er vel kun meneske.

Tusind tak
Anders


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Kan man buffe osmosevand

Indlæg af Hareskov »

Carsten skrev:På visse varme sommerdage, har jeg haft et forbrug på ca 15 liter vand.
Godt nok var det også med en 1,6 m2 overflade.
Så der ville værdierne komme til at skride ganske meget, og korallerne forbruger jo ikke mere, snarere tværtom.

Jeg ville heller ikke nogen sinde komme i den situation, overhovedet at overveje at bruge næsten 12000 på sådan et sæt pumper. Lige der bliver jeg sgu jyde. Hvad med sådan et sæt istedet:
https://www.aquafair.de/product_info.ph ... d97f9eb043" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller denne her, ved dog ikke om man kan bruge 2 stk på wifi
https://www.fish-street.com/coral-box-w ... osing-pump" onclick="window.open(this.href);return false;

Hej Carsten

Helt enig det er sgu mange penge, og jeg har da selv også overvejet det flere gange. Men jeg er sgu lidt skeptisk overfor de billigere modeller, hvis man løst regner sammen hvad vi ellers smider i baljen, så er det jo små formuer man skal beskytte. Med til historien hører også, at vi rejser en del, 2-4 gange om året er vi væk far 1-4 uger, og jeg har ikke såååå stor tiltro til svigerfars evner ud i akvarier :W :W .
Det var også derfor jeg ville starte med at berige osmosevandet, for så kunne man tage det step by step og nøjes med at snolde 1 ad gange over længere tid.

Håber det giver mening og tak for dine input
Anders


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kan man buffe osmosevand

Indlæg af crazy seahorse »

Nu kender jeg ikke Apex, bruger selv Profilux 3 og jeg har altid været glad for den. Har Profilux 4 på det nye system.
Hvis du valgte Profilux i stedet, så er deres dosseringsmaskiner ikke lige så dyre - så vidt jeg kan regne mig frem til.
6 kanaler vil koste mindre end det du skriver.
https://www.sewatec.de/dosing-pumps/ghl-dosing-pumps/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mine Profilux har altid gjort det de skulle og de har fungeret upåklageligt. Ikke sagt at Apex ikke kan det.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Kan man buffe osmosevand

Indlæg af Hareskov »

crazy seahorse skrev:Nu kender jeg ikke Apex, bruger selv Profilux 3 og jeg har altid været glad for den. Har Profilux 4 på det nye system.
Hvis du valgte Profilux i stedet, så er deres dosseringsmaskiner ikke lige så dyre - så vidt jeg kan regne mig frem til.
6 kanaler vil koste mindre end det du skriver.
https://www.sewatec.de/dosing-pumps/ghl-dosing-pumps/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mine Profilux har altid gjort det de skulle og de har fungeret upåklageligt. Ikke sagt at Apex ikke kan det.

Erik

Hej Erik

Den var sandelig også med i mine overvejelser, lige til det sidste. Syntes bare jeg læste lidt for mange der havde bøvl med at display døde. Samtidig så manglede jeg noget eks en food timer fra dem, igen ferie spiller ind her, samt at jeg kunne godt lide den måde som Apex havde bygget deres ATO op på ( 3 * Sikring ). Har en gang prøvet en deff ATO og det var ikke en succes, havde vand langt ud på gulvet :angry: :angry: . Derfor kører jeg faktisk pt kun med 15L vand i mit reservoir til topoff, da jeg ved at min sump kan tage 30L mere selv ved strømsvigt :y . Alt det andet gejl med vandsensor osv, det er jeg 100% ligeglad med, jeg har nemlig investeret i et af de bedre hjemme alarm anlæg, og kan derfor frit sætte vandfølere alle steder, samt lukke for tilføring af vand, både til lejlighed men også akvarie, via min alarm. ( Fik den billigt, da en af mine venner er selvstændig låsesmed og Alarm montør :sneaky: :sneaky: ) Samtidig er min alarm koblet op til Securitas, som jo sjovt nok også er min arbejdsgiver, så det koster billigt :biggrin: :biggrin: .
Men generelt kan man sige at Apex skal beskytte og fodre samt skifte vand for mig ( er sgu blevet for gammel og slidt, til at ligge og ordne sump hver weekend ) Og in Alarm skal varetage alt rundt om akvariet.

Mvh Anders


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Kan man buffe osmosevand

Indlæg af PederP »

Forresten. Lav en "målepind" til dit osmolator kammer. ;)
Rart at vide hvor meget der er tilbage, hvis man skal toppe op. Og man kan overvåge forbrug løbende.


Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Kan man buffe osmosevand

Indlæg af Hareskov »

Lige en hurtig update på tråden her.

Nu har jeg så kørt 2 uger ved at tilføre KH til mit osmosevand. Resultatet har faktisk været helt pænt, har svinget mellem 7,9 og 8,1 ca så intet vildt der.

Mvh Anders


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Kan man buffe osmosevand

Indlæg af Anden »

Hvad siger din pumpe til det? Alså den i din osmose tank kalker den til?


Billede
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Kan man buffe osmosevand

Indlæg af ole kekkonen »

Pas bare på hvis du har en kat der drikker det kalkvand :)


Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Kan man buffe osmosevand

Indlæg af Hareskov »

Anden skrev:Hvad siger din pumpe til det? Alså den i din osmose tank kalker den til?
Hej. Nej jeg har ikke set nogle tegn på det i disse 14 dage. Men den bliver nu alligevel renset hver 14 dag, når jeg laver stort vandskifte.


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Kan man buffe osmosevand

Indlæg af Hareskov »

ole kekkonen skrev:Pas bare på hvis du har en kat der drikker det kalkvand :)
Hej Ole

Vi har ikke andre dyr derhjemme andet end to homo sabiens, aka teorister på 11 og 4 år. Og de ved godt at man skal ikke lege med fars akvarie. Man kan fodre mens mor eller far kikker på men det er det pt.

God Weekend
Anders


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"