VSV overdosering: 1ml til 1L

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Fyensgade
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Kbh N

VSV overdosering: 1ml til 1L

Indlæg af Fyensgade »

Hej forum.. Jeg kom til at indstille min nye doseringspumpe forkert (meget forkert) da jeg fredag tog til amsterdam.. Det betød at pumpen over to dage doserede 250 ml VSV til et 250 liters akvarium..! :dizzy: Min normale (høje) dosering er på 5 ml/dg.
Det sjove er at der ikke skete en skid! -> alle fisk + anemoner + blødkoraller + rejer + de to caulastreae koraller ser ud præcis som de plejer.. (bemærk: ingen sarte stenkoraller og sarteste fisk er en palet)
Kæresten fjernede biofilm fra ruderne og tømte den travle skummer en gang om dagen, men gjorde ikke andet. Biofilmen kom ikke igen efter anden ruderens. Jeg skiftede 25L i dag, så de har haft 4 hele dage med en promille på en 0,4 stykker..
Har målt NO3 = 0 og PO4 = 0,03 (Hanna).. Det må vel betyde at NO3 er begrænsende faktor for bakteriernes metabolisme. Har fodret kraftigere end normalt for at få brændt ethanolen af.. Ingen fisk har på noget tidspunkt virket stresset eller hyperventileret pga. iltmangel (som man læser folk mener at overdosering fører til..) - skummeren er en Deltec MC500 og akvariet er lukket.
Jeg læser tit at man skal øge VSV meget langsomt og at overdosering er farlig pga iltmangel etc., men har aldrig kunne finde eksempler på at det er gået helt galt?
Billede
...og 27L Softies fragmentakvarium
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: VSV overdosering: 1ml til 1L

Indlæg af Benny »

Du må hellere smide nogle hovedpinepiller ned til dine fisk, de har sikkert ondt i håret, efter sådan en fest :dizzy: :biggrin:
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Fyensgade
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Fyensgade »

Haha! ..Og en god Bigmac menu. :wink:
Billede
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby

Indlæg af Moente »

Hold da op, det var noget af en overdosering. Efter alt det jeg har læst, er jeg da forundret over, der ikke er sket mere. Måske kommer det først efter længere tid med overdosering??

Men det er da super at der ikke er sket noget med fiskene oven på sådan en druktur :beer:
Mvh Tobias
Brugeravatar
MSN8200
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 8200 Århus N
Geografisk sted: Århus N

Indlæg af MSN8200 »

Spændende!
Følger lige med ;-)
Venlig hilsen
Martin - Århus N
Billede
180 liter nedlagt
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Det lyder godt nok vildt =:|

Opformeringen af bakterierne tager nogen tid og det er derfor du ikke oplever de "normale" overdoserings-tegn.

Du skal nok holde godt øje med baljen de næste dage, da spritten stadig er til rådighed og bakterierne derfor har rigeligt at leve af.

Din strategi med at fodre mere er vel ikke helt dum men vanskelig at styre....

Held og lykke med det.

Og så tror jeg ikke du skal forlange så meget af de stakkels fisk de næste dage. De må sgu have nogle gevaldige tømmermænd de stakler ;)

/Kim
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

En af forklaringerne kunne evt. være at du har et stort ilt indhold i vandet i forvejen.

Der hvor det er farligt, er hvis folk i forvejen har et lavt ilt indhold - så går det pludselig stærkt.
Brugeravatar
Fyensgade
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Fyensgade »

Heys, tak for svarene.. Det var i den grad overraskende at alt stod fint da jeg kom hjem.. Skifter 25L igen idag for at fjerne evt ethanol og for at tilføje NO3 (normalt 1ppm i mit hanevand.) og fortsætter festmåltidet ovenpå drukturen indtil jeg kan måle noget NO3..
Nolan skrev:Opformeringen af bakterierne tager nogen tid og det er derfor du ikke oplever de "normale" overdoserings-tegn.
Tvivler lidt på dette citat Kim.. Mit indtryk er at bakterierne altid er klar til at formere sig ved næringsrige omgivelser - når jeg skal aktivere Listeria bakterier til et vaccineforsøg så bringes de direkte fra frost til stuetemp i næringsrig flydende opløsning i ét døgn før de er i log fase (og kulturens størrelse øges eksponentielt). I akvariet har bestanden været holdt i høj aktivitet (5ml vsv pr dag) og vodkafesten startede for fem dage siden, så jeg tror at eneste begrænsning er en mangel på ledig NO3.. Biofilm på ruden var jo kun de to første dage og er ikke kommet igen..
Men jeg tager ofte fejl (som hele historien bevidner) :wink:
Billede
Brugeravatar
HyBrider
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 8541 Skødstrup
Geografisk sted: Aarhus, Skødstrup
Kontakt:

Indlæg af HyBrider »

Det var da helt vildt!
Du må være blevet reddet af, at du har haft et rigtigt højt iltniveau og N03 og P04, og din strategi med overfordrning lyder ret fornuftigt..

Ligeledes er en god skummer jo heller ikke af vejen, når der tilføres godt med VSV - dog normalt ikke så meget :D

Jeg ville nok også være meget opmærksom den næste uges tid efter hendelsen.

Sidst jeg tilsatte for meget VSV i et projektakvarie, fik jeg rigtigt meget snask på stenen og det gik ikke ret godt!
Men mit primære akvarie fungerer rigtigt godt med VSV, efter at have tilpasset det over en 2-3 uger.
//Karsten
Brugeravatar
Fyensgade
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Fyensgade »

Det sjove er at mine værdier lå lavt før megadosen, da jeg netop havde erstattet en del frostfodring med 3 typer flagefoder. Så værdierne før var NO3~0 og PO4=0,04.
Der har ikke været meget at give af..

Hvad skete der med dit projektakvarie?
Billede
Brugeravatar
HyBrider
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 8541 Skødstrup
Geografisk sted: Aarhus, Skødstrup
Kontakt:

Indlæg af HyBrider »

Fyensgade skrev:Det sjove er at mine værdier lå lavt før megadosen, da jeg netop havde erstattet en del frostfodring med 3 typer flagefoder. Så værdierne før var NO3~0 og PO4=0,04.
Der har ikke været meget at give af..

Hvad skete der med dit projektakvarie?
Okay, det lyder helt vildt!
Men jeg vil også mene, at du måske først ser en forværring efter nogle dage - det er i hvert fald mit indtryk ved VSV.

I mit lille projektakvarie kom der et tyndt slimlag på stenene, og dette blev til nogle tynde små brunlige slimalger af en slags - det ligner ikke nogen alge jeg ellers sådan har set, og derfor mistænker jeg også VSV'en for processen.
Mine snegle og ene fisk stod af til sidst grundet dette - også efter 50% vandskifte af to omgange og fjernelse af slimen - det kom blot igen efter en uges tid.
//Karsten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Der er tusindvis af eksempler på at fisk og koraller dør ved overdosering, og det er lige farligt om det er vodka, vsv, biopellets etc.

Jeg undrer mig over at det ikke er gået værre for dig, endnu !

Jeg vil råde dig til at lave en backup plan, således at du har frisk vand, eller anden balje du kan komme det levende over i.

Jeg ville ikke stole på at du er forbi det kritiske punkt endnu.
Rigtig meget held og lykke - og venligst hold SF opdated, ikke hver dag vi ser sådan en OD.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Fyensgade
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Fyensgade »

Update: der er skiftet endnu 30 L vand, skummeren gør arbejdet godt og alt står præcis(!) som det plejer her efter 6 dage.
Vil gerne have nogle links på de crash eksempler, hvis I ligger inde med nogle?
Tak for alle de gode indlæg.
Billede
Brugeravatar
Fyensgade
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Fyensgade »

Status: Skiftet aktiv kul.. Alt ser normalt ud.. Skummeren en smule på overarbejde, men ikke meget.
Billede
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Bare jeg går fra 2 til 3ml Vodka i 350L vand kan jeg se et fald på 20-30ppm i Redox tal (Og redox hænger sammen med iltindholdet) - Så jeg er sikker på at det er pga manglende ilt at redox falder i takt med stigning af vodka tilsætningen... - så jeg tør ikke hæve dosis før jeg har en større/bedre skummer... (Har pt osse luftpumpe på til at hjlæpe til...)

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5000 Odense C

Indlæg af Dan-P »

med prut...
Mit 430L mix reef.

viewtopic.php?f=93&t=59133
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Fyensgade skrev:Status: Skiftet aktiv kul.. Alt ser normalt ud.. Skummeren en smule på overarbejde, men ikke meget.
Hej,

Dejligt at høre at det ser ud som om at du har klaret skærene.

Tilsyneladende har du kun oplevet vodkaen som et isoleret tilfælde, med dette mener jeg ingen væsentlig opblomstring af bakterier, med meget lavt iltniveau til følge.

Jeg kan forstå du selv arbejder med bla listeria i det daglige. Hvad mener du selv har reddet din balje her ?

Allerede næringsfattigt ? Kraftig afskumning og vandskifte. Rent held !. Eller noget helt andet.
Synes vi bør prøve at lære af sådan en situation her.

Tillykke med udviklingen :-)

Dejligt du delte dit uheld med os andre.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

han har vidst da også kørt med aktivt kul, som nok også og gjort en betydelig del for balancen...
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Update plz :-)
Brugeravatar
Fyensgade
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Fyensgade »

Hej Peder og undskyld den sene opdatering - vi har været i Laos i tre uger, så har haft afløser på som har fodret og tømt skummer.
Har ikke haft vodka på i den tid så med rundhåndet fodring er NO3 oppe på 12 og PO4 er 0,26..
Men nu hvor al vsv må være længe væk er status stadig ingen dødsfald eller stressede fisk.
Der startes langsomt op igen med vsv.
Billede
Brugeravatar
Fyensgade
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Fyensgade »

Hahaha! Man tror at det er løgn, men nu skete præcis det samme igen(!), med en OD på 200-250 ml VSV til 250L vand...

Sidste gang var det en doseringspumpe fejl (direkte fra pakken) i form af indstilling af volumen som dels var bytte om - og derudover var justeringen af volumen var på ingen måde lineær: med 1 ml det ene sted på urskiven og >5 ml hvis man drejede skrueknappen en mm med uret.. Umulig at indstille..

Nu har pumpen været til rep hos producenten (i 3 mdr!) og kom tilbage i velfungerende stand (dog uden den strømforsyning jeg havde vedlagt, så jeg har brugt en anden jeg havde liggende).
Den har så kørt upåklageligt med de rette indstillingsmuligheder i ½ år, men i dag har den så valgt at øge doseringen fra 1 ml x 5 dagligt til minimum 200 ml doseret siden i morges - vel at mærke uden at spørge mig til råds først... Man kan nu ikke længere justere doseringsmængden - den er kæmpehøj uanset indstilling af drejeskruerne..

Så forum, kan man ikke snart forvente at få penge/tilgodebevis tilbage for denne elendige pumpe.. Jeg kan jo ikke sende noget til rep igen, hvis den så efter ½ år smider 250 ml VSV i min balje igen-igen..?

Dyrene har det præcis som sidst: fiskene upåvirket, uden hyperventilation, samt paletten uden pletter, rejer og eremit upåvirket. Anemonerne er alle semi-deflaterede, men intet faretruende og nogle blødkoraller har trukket sig sammen, hvor sarco er på vej ud igen allerede.. Der bliver foretaget vandskift 2 x 25 L over de næste dage.. ellers fodret meget og jeg skal nok lige have målt en NO3 og PO4..

Det dufter herligt sprittet fra akv-vandet..
Billede
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af mchr »

Det kunne godt være du skulle overveje en alternativ måde at dosere på, eller en bedre doseringspumpe, dine fisk ender med at dø af skrumpelever :)
Brugeravatar
Fyensgade
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Fyensgade »

Hah.. Ja, de er sgu stærkt alkoholiserede efterhånden..
Det er ellers en Grotech til 1300,- med een kanal... Så den burde da virke..
Billede
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

det er sgu langt ude at grotechen laver dette trick.. så meget har den da heller ikke at skulle flytte rundt med...
måske det er drille nisser?
Brugeravatar
Fyensgade
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Fyensgade »