"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Jeg skal da til at bruge handsker

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Jeg skal da til at bruge handsker

Indlæg af Carsten »

Der er vel ikke så meget andet at sige, så lærte du det. :) Og så god bedring!

Det undrer mig dog, at vi i de sidste år har hørt om flere der har fået gener ved at have levende koraller. Kunne forstå at det var et helt nyt fænomen.
Men det er jo ved at være 25 år eller mere siden man fik muligheden for at holde liv i korallerne. Hvorfor fik vi ikke de skader i starten?


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Jeg skal da til at bruge handsker

Indlæg af Anders månsson »

I piller for meget!!!
fokuser på konen i stedet...


michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1688
Tilmeldt: fre 11. aug 2006 15:41
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: Jeg skal da til at bruge handsker

Indlæg af michael26 »

Måske er det slet ikke koraller man ikke kan tåle, men derimod konen ;-)

Carsten måske har vi nørder gået rundt med vores skader uden at sige det til andre.?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Jeg skal da til at bruge handsker

Indlæg af crazy seahorse »

Nu skal man ikke lade sig skræmme - men derfor kan man jo godt tage sine forholdsregler.
Jeg har, som Carsten, været akvarist i en menneskealder og det er første gang jeg har haft problemer af den art.
I dag har jeg influenza symptomer, med ømme muskler og lidt feber. Det kan skyldes den stivkrampe vaccination jeg fik - eller også har jeg bare fået influenza.
Det startede ca 12 timer efter jeg havde været på Hospitalet, så det med den vaccination kunne være et bud.
For mig er det sådan, at influenza er noget andre får. Jeg er så godt som aldrig syg. Det er yderst sjældent.

Jeg faldt over denne artikel: http://www.dailymail.co.uk/news/article ... ction.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tjekkede også bakterien ud: https://en.wikipedia.org/wiki/Mycobacterium_marinum" onclick="window.open(this.href);return false;

Der er jo nok specielle forhold der gør sig gældende i det nævnte tilfælde, hvilke ved jeg ikke.
Hvis det var mere almindeligt forekommende, så ville vi nok have hørt om det før.
Jeg havde da også lapperne nede i tanken i går - man skal ikke lade sig gå på og kue. Havde dog handsker på og benyttede "kejten"

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Jeg skal da til at bruge handsker

Indlæg af charlie saltvand »

Py-ha Erik. Skræmmende link, håber du klare dig igennem. Lyder ikke rart med i influenza. Slet ikke "mande Influenza!! :-). :dizzy:

Min finger ser således ud i dag.
IMG_1865.JPG
IMG_1861.JPG
Det er lidt over 14 dage siden jeg fik "skaden". Normalt heler jeg sådan lidt hurtigere end gennemsnittet, men ikke denne gang. Det øverste lag hud forsvandt, underhuden er skadet og føles som pergament papir, også med nedsat følelse. Svært at se på foto, men der er et lille område der ser ud som om det er "brændt". Det var der jeg først mærkede skaden og dér det føltes som om jeg havde fået en splint i fingeren. :angry:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Jeg skal da til at bruge handsker

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:Der er vel ikke så meget andet at sige, så lærte du det. :) Og så god bedring!

Det undrer mig dog, at vi i de sidste år har hørt om flere der har fået gener ved at have levende koraller. Kunne forstå at det var et helt nyt fænomen.
Men det er jo ved at være 25 år eller mere siden man fik muligheden for at holde liv i korallerne. Hvorfor fik vi ikke de skader i starten?
I de tilfælde hvor der er tale om allergiske reaktioner er det vel ikke usandsynligt, at der er en stigning i antal tilfælde med samme årsag(er) som stigningen i andre former mystiske reaktioner fra immunforsvaret.

Det er jo en kendsgerning, at der indenfor de senere år har været observeret en signifikant stigning i udbredelsen af forskellige former for fødevareallergi og andre former for allergier. Man ved ikke med sikkerhed hvorfor. Nogle tror det skyldes, at vi udsættes for større mængder og større koncentrationer af allergener og irritanter qua luftforurening og livstilsændringer. Det forklarer bare ikke helt hvorfor der er op til 30 gange flere tilfælde i nogle lande end i andre. Det kan også tænkes at en øget hygiejne, måske især for spædbørn, har indflydelse på immunforsvaret, eller det kan være generelle ændringer i vores genetiske arv eller . . . Der kan formentlig opstilles i hundredevis af plausible hypoteser.

Man ved dog, at østrogen øger allergiske reaktioner, så måske er I bare en flok tøser  :T


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Jeg skal da til at bruge handsker

Indlæg af Tykki »

Ha, ja, tøser på 50 plus! Stop straks med at trække os "unge" ind i kategori "mandeinfluenza" og den slags piveri!!! De der kontorfingre skal bare vænnes til lidt legemligt arbejde og sofafri, så kan man tåle at stå i fiskeaffald til halsen i dagevis, og stadigvæk have hud som en nyfødt! Overfølsomhed og mandeinfluenza :angry: må jeg be om mine himmelblå :dizzy:


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Jeg skal da til at bruge handsker

Indlæg af Carsten »

charlie saltvand skrev:Py-ha Erik. Skræmmende link, håber du klare dig igennem. Lyder ikke rart med i influenza. Slet ikke "mande Influenza!! :-). :dizzy:

Min finger ser således ud i dag.
IMG_1865.JPG
IMG_1861.JPG
Det er lidt over 14 dage siden jeg fik "skaden". Normalt heler jeg sådan lidt hurtigere end gennemsnittet, men ikke denne gang. Det øverste lag hud forsvandt, underhuden er skadet og føles som pergament papir, også med nedsat følelse. Svært at se på foto, men der er et lille område der ser ud som om det er "brændt". Det var der jeg først mærkede skaden og dér det føltes som om jeg havde fået en splint i fingeren. :angry:
Sådan ser mine fingere også ud efter kontakt med koraller. Hvis jeg smører fingernem et par gange dagligt. Så er det helt væk efter Ca. 3 uger. Og selvfølgelig holder fingerne fra korallerne


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Jeg skal da til at bruge handsker

Indlæg af trine... »

Hold da op. Ja Erik sepsis er bestemt ikke at spøge med, så hold godt øje med at de røde streger ikke trækker længere op. Jeg kan fortælle dig en ret alvorlig historie ang det samme ved lejlighed.


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Jeg skal da til at bruge handsker

Indlæg af trine... »

En mulighed kunne vel også være at vores efterhånden mere eller mindre domesticerede koraller har intensificeret deres nematocyster pga fødetilgængeligheden og andre parametre?


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Jeg skal da til at bruge handsker

Indlæg af PederP »

trine... skrev:En mulighed kunne vel også være at vores efterhånden mere eller mindre domesticerede koraller har intensificeret deres nematocyster pga fødetilgængeligheden og andre parametre?
Det burde kræve kønnet formering, og en selektion, for at lave en "målrettet" tilpasning? Evolution sker mellem generationer.
Når formering bare sker ved celledeling i vækstområderne, og uden konkurrence, så burde der højest kunne ske tilfældige mutationer.
Den "tilpasning" koraller får til akvarie, må nærmere bare være en klimatisering til miljøet. Inden for det kan de i et vist omfang ændre udtryk til omgivelser, men effekten af sådan en fænotypisk adaptation burde være umiddelbar, og ikke noget der opstod efter år.


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Jeg skal da til at bruge handsker

Indlæg af trine... »

Peder:Så ved du velsagtens også at man ikke kan generalisere. Du fortæller mig som sådan ikke noget nyt. Men korallers evne til at tilpasse sig hurtigere end man ved og forstår skal man såmænd ikke kimse af. Der er bla lavet studier af flere genus' er som allerede har tilpasset sig det forsurede og opvarmede klima som korallerne nu flere steder bliver udsat for.
Så det var ikke fordi jeg søgte et decideret svar at jeg "spurgte". Det var nærmere en retorisk strøtanke som kunne være interessant at kende svaret på.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Jeg skal da til at bruge handsker

Indlæg af Carsten »

Joel. Det lyder interessant. Har du et link man kan kigge på?


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Jeg skal da til at bruge handsker

Indlæg af PederP »

trine... skrev:Peder:Så ved du velsagtens også at man ikke kan generalisere. Du fortæller mig som sådan ikke noget nyt. Men korallers evne til at tilpasse sig hurtigere end man ved og forstår skal man såmænd ikke kimse af. Der er bla lavet studier af flere genus' er som allerede har tilpasset sig det forsurede og opvarmede klima som korallerne nu flere steder bliver udsat for.
Så det var ikke fordi jeg søgte et decideret svar at jeg "spurgte". Det var nærmere en retorisk strøtanke som kunne være interessant at kende svaret på.
Øhh..?
Man kan vel godt give et generelt svar, hvis man mener der er et generelt svar?
Dit eksempel fra naturen er jo også med nye genrationer og kraftig selektion. Genetisk tilpasning kræver det.
Vi stiklinge formerer jo kun..


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Jeg skal da til at bruge handsker

Indlæg af trine... »

Fik måske også lige formuleret mig hurtigt nok, sådan er det når man skal gøre det kort og upræcist:-) men jeg mener blot at selvom vi kun laver fragmenter /stiklinger/ukønnet formering er der stadig koraller der virker som om de er blevet mere tolerante overfor eksempelvis højere næringsværdier end de må og kan tolerere i deres naturlige habitat. Vildttagne Acropora synes som regel også mere sarte end de fragmenter og moderkoraller som har været længe i folks akvarier. Hvilket kunne tyde på at der er mere mellem himmel og havbund end ren evolutionær adaptation.Her vil jeg meget gerne lige uddybe at der selvfølgelig kan findes undtagelser da her er ekstremt mange variabler.
Carsten: jeg ser lige om ikke jeg kan finde det, men mener en af dem var Porites.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Jeg skal da til at bruge handsker

Indlæg af PederP »

Det drejer sig vel bare om en lang klimatisering for acro, og genotypen forbliver hvad den er?
Vi er vel enige om at miljø ikke fremkalder gunstige mutationer?

Med hensyn til arter der kan "komme igen", som dem du nævnte før, så er det jo ikke klima/pH der har skabt genmutationerne så korallerne kan klare sig.


Brugeravatar
petersoe
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 91
Tilmeldt: fre 10. jun 2011 10:07
12
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2011

Re: Jeg skal da til at bruge handsker

Indlæg af petersoe »

Hej Peder og Trine
Spændende biologifaglig diskussion, I har gang i omend lidt off-topic i forhold til trådens oprindelige emne :-)
Den fænotypiske tilpasning ligger allerede i generne hos de individer, vi har i vores akvarier. Såfremt at ikke alle individer af en art, vi holder i akvariet kommer fra ét og samme indsamlede individ og som dermed må være kloner, kan der sagtens være stor genetisk variation blandt enkeltindivider og dermed også i tilpasningsdygtigheden. Blot fordi man har to individer af samme art, kan man ikke regne med, at den samme tilpasningsdygtighed ligger i deres gener.
I ved det sikkert allerede, men summen af en arts genetiske variation kaldes den effektive populationsstørrelse og angiver det antal individer, der ville være i en bestand med "optimal" fordeling af generne. I en bestand af ene kloner, er den effektive populationsstørrelse =1.
Som Peder skriver, sker mutationer ikke med en sådan hast, at vi kan medregne dem som forklaringer på forskelligheden, som vi observerer, hvad enten det er farve, vækstform eller giftighed.
Koraller tilpasser sig de ydre omstændigheder og respondere derfor på påvirkningerne i det omfang, det er muligt inden for deres genetiske variation. Derfor kan man godt forestille sig, at den enkelte koral "skruer op" for forsvaret ved at producere mere/stærkere respons på f.eks prædatorer eller gentagne forstyrrelser fra ivrige akvaristhænder. Måske er det det, vi observere som en udvikling i giftighed
Mvh
Peter


Link til mit rev: viewtopic.php?f=92&t=52582
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Jeg skal da til at bruge handsker

Indlæg af PederP »

petersoe skrev:Hej Peder og Trine
Spændende biologifaglig diskussion, I har gang i omend lidt off-topic i forhold til trådens oprindelige emne :-)
Den fænotypiske tilpasning ligger allerede i generne hos de individer, vi har i vores akvarier. Såfremt at ikke alle individer af en art, vi holder i akvariet kommer fra ét og samme indsamlede individ og som dermed må være kloner, kan der sagtens være stor genetisk variation blandt enkeltindivider og dermed også i tilpasningsdygtigheden. Blot fordi man har to individer af samme art, kan man ikke regne med, at den samme tilpasningsdygtighed ligger i deres gener.
I ved det sikkert allerede, men summen af en arts genetiske variation kaldes den effektive populationsstørrelse og angiver det antal individer, der ville være i en bestand med "optimal" fordeling af generne. I en bestand af ene kloner, er den effektive populationsstørrelse =1.
Som Peder skriver, sker mutationer ikke med en sådan hast, at vi kan medregne dem som forklaringer på forskelligheden, som vi observerer, hvad enten det er farve, vækstform eller giftighed.
Koraller tilpasser sig de ydre omstændigheder og respondere derfor på påvirkningerne i det omfang, det er muligt inden for deres genetiske variation. Derfor kan man godt forestille sig, at den enkelte koral "skruer op" for forsvaret ved at producere mere/stærkere respons på f.eks prædatorer eller gentagne forstyrrelser fra ivrige akvaristhænder. Måske er det det, vi observere som en udvikling i giftighed
Mvh
Peter
Ja. Enig i det meste.
Det var det der var min pointe. Når korallerne kommer igen på revet, og er "ændret" genetisk, er det som følge af en flaskehals effekt. Det kan være undeligt mange generationer siden den tilfældige mutation opstod, som pludselig giver fortrin for bærere af genet når miløet bliver belastet.
Genetisk variation inden for arten giver mulighed for at en gruppe individer kan klare omvæltninger.
Derfor er det også vigtigt med en afmålt optimisme, at ikke blive for positive over at se en art komme tilbage fra de døde. Flaskehalsen kan reducere diversiteten, og det kan gøre arten sårbar for fremtidige udfordringer. menneskeskabte og naturlige.

Jeg vil dog godt udfordre den ide om at en fænotypiske tilpasning, på den måde der forslåes, skulle udvikle sig over år. Og ikke som en mere umiddelbar respons?
Vilde koraller lever med dagligt at få væv og polypper spist af fisk, blive ædt hele af papegøjefisk og døjer også med parasitter. Har også svært ved at forstille mig at man sætter den under større pres på den front hjemme i baljen.
Og mht. det med kloner. Den ny vækst på en koral, og de fragmenter der måtte komme derfra, er vi enige om er samme genotype. Og det er der jeg mener at en stigende giftighed år efter år, i samme individ, lyder meget usansynligt.

Ganske almindelig øget sensitivitet for den uforsigtige akvarist, mener jeg må svare for meget, hvis ikke det hele.. :wink:

Men man kunne måske ramle ind i bakterieproblemer. Vi deler jo så meget, og der er store transit steder?


Brugeravatar
petersoe
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 91
Tilmeldt: fre 10. jun 2011 10:07
12
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2011

Re: Jeg skal da til at bruge handsker

Indlæg af petersoe »

Hej Peder og andre bionørder, der måske stadig følger med!
Jeg mente nu heller ikke en gradvis udvikling af nye "features", men blot at der først er en respons på en påvirkning, når påvirkningen er der.
Den fænotypiske plasticitet medfører, at individer sagtens kan ændre sig endda særdeles meget gennem livet, når de udsættes for forskellige påvirkninger på trods af at generne ikke ændrer sig, forudsat selvfølgelig at den genetiske variation er intakt.
Men du har ret i, at den fænotypiske ændring angiveligt kommer ret umiddelbart i forbindelse med ændringen i miljøet - ellers giver det ikke mening.
Bedste hilsner
Peter
Senest rettet af petersoe ons 18. jan 2017 20:39, rettet i alt 1 gang.


Link til mit rev: viewtopic.php?f=92&t=52582
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Jeg skal da til at bruge handsker

Indlæg af PederP »

Hej igen. Ja sorry for sådan at tage en tråd "off topic". Men jeg syntes du berører noget meget spændene.
Aropora f.eks, tilpasser meget sin vækstform til cirkulation, men self kun i den nye vækst. Den vækstform den kom i, er en tilpasning til gamle forhold korallen ikke kan skifte tilbage. Form kontra flow er vigtigt for bikarbonat optaget, og for trivsel.
I mine øjne er det en af grundene til, at de vilde koraller kan være så bøvlede at klimatisere. Det er nogen gange kun frags eller ny vækst man kan få til spille..
:)


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Jeg skal da til at bruge handsker

Indlæg af trine... »

petersoe skrev:Hej Peder og andre bionørder, der måske stadig følger med!
Jeg mente nu heller ikke en gradvis udvikling af nye "features", men blot at der først er en respons på en påvirkning, når påvirkningen er der.
Den fænotypiske plasticitet medfører, at individer sagtens kan ændre sig endda særdeles meget gennem livet, når det udsættes for forskellige påvirkninger på trods af at generne ikke ændrer sig, forudsat selvfølgelig at den genetiske variation er intakt.
Men du har ret i, at den fænotypiske ændring angiveligt kommer ret umiddelbart i forbindelse med ændringen i miljøet - ellers giver det ikke mening.
Bedste hilsner
Peter
Super godt skrevet. Synes nu at det er rimelig væsentligt ift trådens substans hvad der fremkalder dette respons så derfor måske ikke så offtopic endda.
Peder: det er jo ikke nødvendigvis fordi at vi sætter korallerne under et større pres end i deres naturlige habitat, men måske er det blot en anden form for pres end de fra naturens hånd er bygget til at tolerere og de derfor responderer med de eneste forsvarsmekanismer der ligger inden for deres genetiske formåen? Vildt fascinerende emne!
Kloner eller ej,så er indregulering af zooxanthellae og nematocyster jo stadigvæk iblandt korallernes naturlige adaptationsmekanismer ift til miljøet de bliver udsat for.


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Jeg skal da til at bruge handsker

Indlæg af trine... »

Erik: Undskyld jeg sådan kaprer din tråd, men finder ligesom Peder emnet super interessant. Du må endelig holde os opdateret mht din situation!


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Jeg skal da til at bruge handsker

Indlæg af crazy seahorse »

trine... skrev:Erik: Undskyld jeg sådan kaprer din tråd, men finder ligesom Peder emnet super interessant. Du må endelig holde os opdateret mht din situation!
He he, ingen problemer. Nu er det Charlies tråd. Han bad bare mig om at poste mit tilfælde i tråden her, så flere kunne drage nytte af mine erfaringer.

Og jeg synes det er en superspændende drejning det har taget. Jeg følger ivrigt med på sidelinjen, men har ikke så meget tid til overs pt.
Mht min situation, så går det fremad. Hånden heler fint op og den ser ikke så miserabel ud nu. Det bliver bedre og bedre for hver dag der går.
De øvrige gener klinger også lige så stille af, så alt ser ud til at være på vej mod normalen.
Det er nok bare en forkølelse, som det meste af Danmark har. Vi ser det i vores daglige arbejde. Vi tømmer vel 200+ skraldespande dagligt og i over halvdelen er der fyldt godt op med "snotklude".

Jeg er forøvrigt enig med dig i det med de "vilde" koraller. Jeg har i det sidste årstid primært fået den type koraller ind.
Mine erfaringer er, at de er mange gange sværere at etablere, end de farmede er. Om det skyldes den store forskel på forholdene, hvor de kommer fra ctr. mit system. Eller om det skyldes at de er større (kolonier) i stedet for frags, ved jeg ikke. Frags er bare nemmere at have med at gøre, synes jeg.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Jeg skal da til at bruge handsker

Indlæg af PederP »

trine... skrev: Peder: det er jo ikke nødvendigvis fordi at vi sætter korallerne under et større pres end i deres naturlige habitat, men måske er det blot en anden form for pres end de fra naturens hånd er bygget til at tolerere og de derfor responderer med de eneste forsvarsmekanismer der ligger inden for deres genetiske formåen? Vildt fascinerende emne!
Kloner eller ej,så er indregulering af zooxanthellae og nematocyster jo stadigvæk iblandt korallernes naturlige adaptationsmekanismer ift til miljøet de bliver udsat for.
Ja, det er super spændene.
Jo, det lyder ikke usandsynligt i mine øre. Forstået på den måde, at akvariemiljøet teoretisk kunne påvirke dem til at være mere giftige, end de er i deres naturlige miljø.
Men ikke forstået sådan at jeg tror der er en udvikling, så korallen er blevet mere giftig når man har haft den 5 år, i forholdet til giftigheden man har haft i den første vækst, efter korallen kom i baljen. Jeg vil betragte den nye vækst som kommer i akvariet, som tilpasset til akvariet, inden for korellens evner til adaptation..?

Godt at høre du er i bedring Erik :)


Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Jeg skal da til at bruge handsker

Indlæg af Allan M »

Spændende og relevant tråd.
Lige en headsup om andre former for farer i akvariet, udover dem vi kan pådrage os på hænderne.
Læste igår en artikel om en mand (engelsk eller amerikansk) der var døden nær, da han fik en infektion i lungerne. Det viste sig at han havde fået en sjælden sygdom, efter at have suget vand med munden, da han skulle skifte vand i akvariet.
Han havde ikke slugt noget vand, men under selve indåndingen i slangen, var bakterier fra akvariet endt op i hans lunger.
Så Chalie - det er ligefår vi skal have kropskondom på og ikke kun handsker :-)


Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Jeg skal da til at bruge handsker

Indlæg af trine... »

Jeg skal da vist til at bruge min siphonpumpe fremover ved vand skifte... jeg troede ellers kun at det var Tykki der brugte sin tank som vandpibe.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Jeg skal da til at bruge handsker

Indlæg af charlie saltvand »

LOL trine :-) han bruger sin vandpibe til lidt af hvert, tror jeg :K :K :T

Godt at hører Erik, at det går fremad.

Det gør det også med min fuck finger. Der er stadig meget "tør" baby hud på den da overhuden bare forsvandt. Men ingen infektion mere :GO

Allan, ja for satan, jeg læste også artikelen i det link der var. Skræmmende og tankevækkende, jeg har bare suget igennem i slangen og gør det faktisk stadigvæk..... hmmm. Living on the edge :hehe:

Da jeg så du havde skrevet i tråden, troede jeg du havde skrevet et indlæg om zoa's de er jo også pisse farlige.

Trine-Peder-petersoe og ANDRE. Fortsæt endelig jeres hypotese deling vedr korallerne adaptions evner, forsvars mekanismer osv osv. Spændende læsning.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Jeg skal da til at bruge handsker

Indlæg af PoulD »

Jeg er, i dette som i så mange andre forhold, agnostiker. Jeg vil derfor ikke afvise, at årsagen til et evt. øget antal allergiske reaktioner ved berøring med koraller, kunne være, at akvarie korallerne har udviklet deres forsvarssystemer. Jeg vil dog anse det for omtrent ligeså sandsynligt som at stigningen i andre former for allergiske reaktioner skyldes, at f.eks. jordnødder har forstærket deres forsvarssystem.

Har øreringe i det hele taget et forsvarssystem? Jeg har jo, som tidligere nævnt, engang fået en voldsom allergisk reaktion på inderlårene, efter at Laila fra Roskilde begyndte at gå med de der sigøjnerøreringe.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Jeg skal da til at bruge handsker

Indlæg af Hareskov »

Jeg har i længere tid haft et par dykkerhandsker, som jeg har benyttet. Desværre fik jeg smidt dem i vaskemaskinen og det dræbte dem.
Men venter pænt på et par nyehttps://www.kingfish.dk/lavacore-glove, håber at de vil virke ligeså godt som de gamle.

Mvh Anders


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Jeg skal da til at bruge handsker

Indlæg af Ryom »

Kan man ikke forestille sig at korallerne bare generalt har det meget bedre hjemme i vores akvarier i dag. End de havde det for år tilbage. Og derved fungerer deres "forsvar" bare meget bedre den tidligere?


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"