"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Blue treasure spa salt for meget næring?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Aminosyre som foder til alger

Indlæg af StarF »

Anden skrev:Nej nu må i sku lige magen til lort at lukke ud!
Alle de firmaer der laver alger som bruges til kosttilskud og fodre til både dyr og mennesker bruger bla aminosyre til at fodre deres alger så mon ik der er nogle af jer der skulle se efter om i overhovedet magter at søge Info på nettet.
Tak for dit positive bidrag til debatten.

Er der nogle der har påstået at Amino Syre ikke kan give alger?

Det er jo trods alt næring, mange af de "koral nærings væsker" man kan købe, som kz´s pohls xtra og Sango Kai Complete indeholder Amino syre, blandt andet.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Aminosyre som foder til alger

Indlæg af StarF »

Anden skrev:
StarF skrev:
Anden skrev:Nej nu må i sku lige magen til lort at lukke ud!
Alle de firmaer der laver alger som bruges til kosttilskud og fodre til både dyr og mennesker bruger bla aminosyre til at fodre deres alger så mon ik der er nogle af jer der skulle se efter om i overhovedet magter at søge Info på nettet.
Tak for dit posetive bidrag til debatten.

Er der nogle der har påstået at Amino Syre ikke kan give alger?

Det er jo trods alt næring, mange af de "koral nærings væsker" man kan købe, som kz´s pohls xtra og Sango Kai Complete indeholder Amino syre, blandt andet.

Jo tak og selv tak nogle gange skal folk jo have en flad men da der er lidt langt rundt så tænker jeg et provokerende indlæg har samme virkning.
Jeg er bange for det har den modsatte virkning :)

Desuden ser jeg ingen der har påstå at amino syre ikke kan give alger.?
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af Anden »

Nu handler denne tråd jo ik om hvad du ser og ikke ser, jeg ser folk der ik kan/vil finde Info på the internet om aminosyre kan "give" alger og det er det mit indlæg kommentere på, og det var en kommentar ik andet jeg vil ik linke eller diskutere men jeg vil sku heller ik have at folk tror på sps salt med aminosyre i ik er med til at fodre algerne hvis man har dem det mener jeg er noget lort at sige eller hentyde til for det kan virkelig ødelægge det for andre.
Billede
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af PederP »

ViggoN skrev:
PederP skrev:Ja. De alger som også har et partikeloptag kan ernære sig af "mad". Påstår ikke det er det du har haft.
Den alge vi kalder "dino" er et godt eksempel. Det er så er et meget forsimplet navn for netop dén alge, da dinoflagellater er en kæmpe famile. Fyldt med eksempler på mixotrofe alger.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dinoflagellate" onclick="window.open(this.href);return false;

Og der findes desuden også eksempler på marine alger som slet ikke har lysoptag, men f.eks bare æder bakterier. Har selv prøvet en sort alge som kom om natten og forsvandt i lyset (uder en indkøring). Mener også Ryom havde besøg af noget lignende engang.

Man må ikke se alger som hav-planter. Mangfoldigheden er stor.
Du svarer sådan set ikke på det som du selv skriver, der er ingen tvivl om at alger kommer er næring, det du siger er at alger kan komme af amino syre, fordi det er foder. Det er det, spm jeg synes du ikke kan påstå uden facts. Bliver nød til at kunne fremlægge noget relevant materiale, ellers kan det jo være ligemeget. Så kan vi jo alle påstå hvad som helt uden grundlag.
Påpstå uden facts??? Køb dog en biologibog. Det er helt basal alge-viden?
Prøv at google mixotrof alge, så skal du bare se: https://www.google.dk/?gws_rd=cr&ei=p8E ... otrof+alge" onclick="window.open(this.href);return false;
Masser af bogforslag.

Hvis du synytes mit indspark er ligegyldigt, så skal jeg nok lade være med at oplyse dig om andet. Jeg har ikke pligt til at finde netlinks til dig, på det jeg allerede ved.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af PederP »

En helt generel beskrivelse af alger: http://denstoredanske.dk/Natur_og_milj% ... nter/alger" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvor man finder forklaringen på "zero-alger", eller hvad nu akvarister ynder at kalde dem. Alger dækker over så meget at nogle mere ligner bakterier eller Protozoer (Protozoer mest kendt fra "brown jelly" hos akvarister)

Citat:
Ernæring

Mange alger er fotoautotrofe, dvs. de kan opbygge deres cellemateriale alene ud fra lys, kuldioxid og uorganiske næringssalte; en del behøver dog også vitaminer. De farveløse alger er heterotrofe, dvs. de kræver organisk stof for at kunne vokse; det organiske stof optages enten i opløst form (osmotrofi) eller som partikler (fagotrofi), evt. begge dele. En blanding af auto- og heterotrof levevis (mixotrofi) kendes hos en del flagellater.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af ole kekkonen »

Carsten skrev:Jeg har heller ingen fact at fremlægge, men opdagede at når jeg tilførte aminosyrer og de andre sporeelementer fra Red Sea til akvariet, kom der en voldsom opblomstring af alger. Da jeg har oplevet det 4-5 gange, blev de sat i skabet og ikke brugt siden.
At der ikke er nogle artikler om det, kan blot skyldes at ingen forsker har kastet sig over det
Det er da fordi ingen vil spilde tiden på sådan en skør ide :beer: :T mange som skal have sugerøret i dåsen OG specielt i vores hobby.
Pflanzen und Mikroorganismen können alle für sie notwendigen Aminosäuren selbst synthetisieren. Daher gibt es für sie keine essentiellen Aminosäuren.[14]
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Aminos" onclick="window.open(this.href);return false;äuren
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 552
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af ViggoN »

PederP skrev:
ViggoN skrev:
PederP skrev:Ja. De alger som også har et partikeloptag kan ernære sig af "mad". Påstår ikke det er det du har haft.
Den alge vi kalder "dino" er et godt eksempel. Det er så er et meget forsimplet navn for netop dén alge, da dinoflagellater er en kæmpe famile. Fyldt med eksempler på mixotrofe alger.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dinoflagellate" onclick="window.open(this.href);return false;

Og der findes desuden også eksempler på marine alger som slet ikke har lysoptag, men f.eks bare æder bakterier. Har selv prøvet en sort alge som kom om natten og forsvandt i lyset (uder en indkøring). Mener også Ryom havde besøg af noget lignende engang.

Man må ikke se alger som hav-planter. Mangfoldigheden er stor.
Du svarer sådan set ikke på det som du selv skriver, der er ingen tvivl om at alger kommer er næring, det du siger er at alger kan komme af amino syre, fordi det er foder. Det er det, spm jeg synes du ikke kan påstå uden facts. Bliver nød til at kunne fremlægge noget relevant materiale, ellers kan det jo være ligemeget. Så kan vi jo alle påstå hvad som helt uden grundlag.
Påpstå uden facts??? Køb dog en biologibog. Det er helt basal alge-viden?
Prøv at google mixotrof alge, så skal du bare se: https://www.google.dk/?gws_rd=cr&ei=p8E ... otrof+alge" onclick="window.open(this.href);return false;
Masser af bogforslag.

Hvis du synytes mit indspark er ligegyldigt, så skal jeg nok lade være med at oplyse dig om andet. Jeg har ikke pligt til at finde netlinks til dig, på det jeg allerede ved.
nej du har ikke en pligt på noget måde, men man må da have noget til at backe det op man siger. Ellers er det jo også basal religion viden at Gud findes og på den måde er det sandhed. Men heldigvis blev jeg ved med at søge og har fundet frem til dette: http://www.int-res.com/articles/meps/34/m034p281.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; som præcis forklare at amino syre kan være med til at give mere nitrogen og derved flere alger i tilstrækkelige mængder. Hvilke jo så også stemmer overens med at det kan give mere nitrogen hvis der er for meget af det. Og det har vel ingen været i tvivl om, men de er ikke den direkte årsag til alger, og derfor er amino salt ikke en sikker alge bringer.

Men det da fedt at vi kan have en diskutioner omkring emner i vores saltvandsverdden, er det ikke pointen ved dette forum? Eller er det bare til køb og salg?

Og dem som vil give flade fordi de er den private saltvand guru mester, vil jeg da forslå at hoppe ind på EB nation, der er nok en masse ligesindede at tale med.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af PederP »

ViggoN skrev:
PederP skrev:
ViggoN skrev:
PederP skrev:Ja. De alger som også har et partikeloptag kan ernære sig af "mad". Påstår ikke det er det du har haft.
Den alge vi kalder "dino" er et godt eksempel. Det er så er et meget forsimplet navn for netop dén alge, da dinoflagellater er en kæmpe famile. Fyldt med eksempler på mixotrofe alger.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dinoflagellate" onclick="window.open(this.href);return false;

Og der findes desuden også eksempler på marine alger som slet ikke har lysoptag, men f.eks bare æder bakterier. Har selv prøvet en sort alge som kom om natten og forsvandt i lyset (uder en indkøring). Mener også Ryom havde besøg af noget lignende engang.

Man må ikke se alger som hav-planter. Mangfoldigheden er stor.
Du svarer sådan set ikke på det som du selv skriver, der er ingen tvivl om at alger kommer er næring, det du siger er at alger kan komme af amino syre, fordi det er foder. Det er det, spm jeg synes du ikke kan påstå uden facts. Bliver nød til at kunne fremlægge noget relevant materiale, ellers kan det jo være ligemeget. Så kan vi jo alle påstå hvad som helt uden grundlag.
Påpstå uden facts??? Køb dog en biologibog. Det er helt basal alge-viden?
Prøv at google mixotrof alge, så skal du bare se: https://www.google.dk/?gws_rd=cr&ei=p8E ... otrof+alge" onclick="window.open(this.href);return false;
Masser af bogforslag.

Hvis du synytes mit indspark er ligegyldigt, så skal jeg nok lade være med at oplyse dig om andet. Jeg har ikke pligt til at finde netlinks til dig, på det jeg allerede ved.
nej du har ikke en pligt på noget måde, men man må da have noget til at backe det op man siger. Ellers er det jo også basal religion viden at Gud findes og på den måde er det sandhed. Men heldigvis blev jeg ved med at søge og har fundet frem til dette: http://www.int-res.com/articles/meps/34/m034p281.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; som præcis forklare at amino syre kan være med til at give mere nitrogen og derved flere alger i tilstrækkelige mængder. Hvilke jo så også stemmer overens med at det kan give mere nitrogen hvis der er for meget af det. Og det har vel ingen været i tvivl om, men de er ikke den direkte årsag til alger, og derfor er amino salt ikke en sikker alge bringer.

Men det da fedt at vi kan have en diskutioner omkring emner i vores saltvandsverdden, er det ikke pointen ved dette forum? Eller er det bare til køb og salg?

Og dem som vil give flade fordi de er den private saltvand guru mester, vil jeg da forslå at hoppe ind på EB nation, der er nok en masse ligesindede at tale med.
Hvis du gad google selv inden du angriber nogen for postulater...

Ja, alt føde kan give nitrogen, og bidrage til "alm alger" når det bliver nedbrudt. Det ændrer dog ikke på at der er nogen, både af de slimede, og tynde algefilm der ikke behøves at få det organiske nedbrudt. Som tip til dem der har en alge der bare ikke vil gå væk, uanset hvor lidt næring og hvor meget Rowa og kulstof.
Bruger i øvrigt selv amino(som er organisk, og ikke et salt) - hvem påstår at det er en sikker algebringer??
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 552
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af ViggoN »

PederP skrev:
ViggoN skrev:
PederP skrev:
ViggoN skrev:
PederP skrev:Ja. De alger som også har et partikeloptag kan ernære sig af "mad". Påstår ikke det er det du har haft.
Den alge vi kalder "dino" er et godt eksempel. Det er så er et meget forsimplet navn for netop dén alge, da dinoflagellater er en kæmpe famile. Fyldt med eksempler på mixotrofe alger.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dinoflagellate" onclick="window.open(this.href);return false;

Og der findes desuden også eksempler på marine alger som slet ikke har lysoptag, men f.eks bare æder bakterier. Har selv prøvet en sort alge som kom om natten og forsvandt i lyset (uder en indkøring). Mener også Ryom havde besøg af noget lignende engang.

Man må ikke se alger som hav-planter. Mangfoldigheden er stor.
Du svarer sådan set ikke på det som du selv skriver, der er ingen tvivl om at alger kommer er næring, det du siger er at alger kan komme af amino syre, fordi det er foder. Det er det, spm jeg synes du ikke kan påstå uden facts. Bliver nød til at kunne fremlægge noget relevant materiale, ellers kan det jo være ligemeget. Så kan vi jo alle påstå hvad som helt uden grundlag.
Påpstå uden facts??? Køb dog en biologibog. Det er helt basal alge-viden?
Prøv at google mixotrof alge, så skal du bare se: https://www.google.dk/?gws_rd=cr&ei=p8E ... otrof+alge" onclick="window.open(this.href);return false;
Masser af bogforslag.

Hvis du synytes mit indspark er ligegyldigt, så skal jeg nok lade være med at oplyse dig om andet. Jeg har ikke pligt til at finde netlinks til dig, på det jeg allerede ved.
nej du har ikke en pligt på noget måde, men man må da have noget til at backe det op man siger. Ellers er det jo også basal religion viden at Gud findes og på den måde er det sandhed. Men heldigvis blev jeg ved med at søge og har fundet frem til dette: http://www.int-res.com/articles/meps/34/m034p281.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; som præcis forklare at amino syre kan være med til at give mere nitrogen og derved flere alger i tilstrækkelige mængder. Hvilke jo så også stemmer overens med at det kan give mere nitrogen hvis der er for meget af det. Og det har vel ingen været i tvivl om, men de er ikke den direkte årsag til alger, og derfor er amino salt ikke en sikker alge bringer.

Men det da fedt at vi kan have en diskutioner omkring emner i vores saltvandsverdden, er det ikke pointen ved dette forum? Eller er det bare til køb og salg?

Og dem som vil give flade fordi de er den private saltvand guru mester, vil jeg da forslå at hoppe ind på EB nation, der er nok en masse ligesindede at tale med.
Hvis du gad google selv inden du angriber nogen for postulater...

Ja, alt føde kan give nitrogen, og bidrage til "alm alger" når det bliver nedbrudt. Det ændrer dog ikke på at der er nogen, både af de slimede, og tynde algefilm der ikke behøves at få det organiske nedbrudt. Som tip til dem der har en alge der bare ikke vil gå væk, uanset hvor lidt næring og hvor meget Rowa og kulstof.
Bruger i øvrigt selv amino(som er organisk, og ikke et salt) - hvem påstår at det er en sikker algebringer??
Angreb for postulater?! tror jeg nu ikke det var, men mere kildekritik. Som der stå i artikelen kan visse former for amino syre bedrage til næring for nitrogen. Dette betyder dog ikke det er tilfælde for alle produkter der indholder aminosyre, hvis man har alger skyldes det mange andre ting end lige at man bruger et produkt der indholder amni-syre.

Jeg kan google hvad som helst og finde det jeg søger, prøv selv søg på bigfoot og du vil finde ham, man skal muligvis benytte andre steder hvis man vil mere viden(bare et forslag). mht amino salt, er det simpelhen en forkortelse at salt der indeholder aminosyre, skal nok huske at skrive det hele næste gang.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af trine... »

Ord-onanister!!!
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af PederP »

ViggoN skrev: Angreb for postulater?! tror jeg nu ikke det var, men mere kildekritik. Som der stå i artikelen kan visse former for amino syre bedrage til næring for nitrogen. Dette betyder dog ikke det er tilfælde for alle produkter der indholder aminosyre, hvis man har alger skyldes det mange andre ting end lige at man bruger et produkt der indholder amni-syre.

Jeg kan google hvad som helst og finde det jeg søger, prøv selv søg på bigfoot og du vil finde ham, man skal muligvis benytte andre steder hvis man vil mere viden(bare et forslag). mht amino salt, er det simpelhen en forkortelse at salt der indeholder aminosyre, skal nok huske at skrive det hele næste gang.
Aha. Så du siger der findes amino uden en NH2 gruppe, som ikke kan nedbrydes til NO3 og at info om mixotrofi og alger på nettet er opdigtet? :D
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 552
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af ViggoN »

PederP skrev:
ViggoN skrev: Angreb for postulater?! tror jeg nu ikke det var, men mere kildekritik. Som der stå i artikelen kan visse former for amino syre bedrage til næring for nitrogen. Dette betyder dog ikke det er tilfælde for alle produkter der indholder aminosyre, hvis man har alger skyldes det mange andre ting end lige at man bruger et produkt der indholder amni-syre.

Jeg kan google hvad som helst og finde det jeg søger, prøv selv søg på bigfoot og du vil finde ham, man skal muligvis benytte andre steder hvis man vil mere viden(bare et forslag). mht amino salt, er det simpelhen en forkortelse at salt der indeholder aminosyre, skal nok huske at skrive det hele næste gang.
Aha. Så du siger der findes amino uden en NH2 gruppe, som ikke kan nedbrydes til NO3 og at info om mixotrofi og alger på nettet er opdigtet? :D
Nej det før jeg sådan ikke, og kan heller ikke finde hvor jeg har skrevet det. Læs artiklen, hvis du altså har tid og lyst.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af trine... »

Hvorfor skal det altid ende i pissing contest? Når man stiller spørgsmål i et åbent forum må man påregne et bredt spektrum af meninger og tilgange til emnet. Hvis ikke man kan tåle det, så skal man lade være med at spørge, for så er man efter min mening kun ude på at debattere og ikke ude for at udvide sin horisont.
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 552
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af ViggoN »

trine... skrev:Hvorfor skal det altid ende i pissing contest? Når man stiller spørgsmål i et åbent forum må man påregne et bredt spektrum af meninger og tilgange til emnet. Hvis ikke man kan tåle det, så skal man lade være med at spørge, for så er man efter min mening kun ude på at debattere og ikke ude for at udvide sin horisont.
Ved ikke om den henvendt til mig, men er på ingen måde ude på at provokere eller debattere i form at en tisse konkurrence om hvem der ved mest. Jeg lavede sådan oplægget for at få svar på om der var for meget næring i den tidligere salt jeg brugte. Og når man svare på oplægget vil jeg da gerne vide hvor denne viden kommer fra, da der typisk kommer mange forskellige svar og så er det vel man gerne vil vide hvad er rigtigt osv. Det er vel en af formålene med dette forum? Da jeg ikke selv var i stand, på det tidspunkt jeg lavest oplægget, ikke kunne finde svar.

Man kan jo altid lære noget nyt, og da der er mange nye og da man selv trådte ind i slatvands verden, havde man en masse spørgsmål som man ønskede svar på, kunne man gøre bruge af dette forum. Det sker dog til tider at man får en masse besvarelser som kan være vidt forskellige, så er det vel ikke for meget at forlange at spørge hvor kommer denne viden fra så man kan tjekke op på det og derved ikke begå en masse dyre fejl som desværre kan følge med i den hobby.

Så nej tisser på toilettet.
Jesper ØH
Reactions:

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af Jesper ØH »

Det er jo så ikke kun På FB man kan blive vildledt. Men en ting er sikkert havde opslaget været på min gruppe, havde indlægget blevet kommenteret og nok lukket ned. Forstår ikke denne måde tingene bliver kørt op på her på SF. En ting kan jeg sige med sikkerhed FB grupperne er kommet for at blive, og syntes det er godt der er flere steder om salt, så kan man jo selv vælge hvad børnehave man vil i :K
Kan godt huske debatten ang FB for lang tid siden. Da grinede mange på SF og sagde FB er bare en dille, og forum tog det ikke seriøst og ville BESTEMT ikke lave en gruppe, indtil en lavede en gruppe der hed saltvandsforum, så var helvede løs og de fik så fyren i knæ så han slettede gruppen(Langt ude i min optik) Nogle folk havde godt af at tænke over hvorfor grupperne blev oprettet på FB. Masser af bøvl og nedladende udtalelser til både nye og gamle brugere. Masser af hatte og konger.
Her er den sidste tråd, hvor FB igen bliver nedgjort(Usmageligt) Fej for egen dør før der fejes for andre.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 59#p762059" onclick="window.open(this.href);return false;
Sorry for OT af tråden ViggoN.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af PederP »

ViggoN skrev:
PederP skrev:
ViggoN skrev: Angreb for postulater?! tror jeg nu ikke det var, men mere kildekritik. Som der stå i artikelen kan visse former for amino syre bedrage til næring for nitrogen. Dette betyder dog ikke det er tilfælde for alle produkter der indholder aminosyre, hvis man har alger skyldes det mange andre ting end lige at man bruger et produkt der indholder amni-syre.

Jeg kan google hvad som helst og finde det jeg søger, prøv selv søg på bigfoot og du vil finde ham, man skal muligvis benytte andre steder hvis man vil mere viden(bare et forslag). mht amino salt, er det simpelhen en forkortelse at salt der indeholder aminosyre, skal nok huske at skrive det hele næste gang.
Aha. Så du siger der findes amino uden en NH2 gruppe, som ikke kan nedbrydes til NO3 og at info om mixotrofi og alger på nettet er opdigtet? :D
Nej det før jeg sådan ikke, og kan heller ikke finde hvor jeg har skrevet det. Læs artiklen, hvis du altså har tid og lyst.
Har du læst konklusionen i raporten du selv linker til?? Den bekræfter jeg siger?

Dino kan ernære sig organisk og af amino, og KAN få fortrin ved lav opløst næring??
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af Carsten »

Jesper ØH skrev:Det er jo så ikke kun På FB man kan blive vildledt. Men en ting er sikkert havde opslaget været på min gruppe, havde indlægget blevet kommenteret og nok lukket ned. Forstår ikke denne måde tingene bliver kørt op på her på SF. En ting kan jeg sige med sikkerhed FB grupperne er kommet for at blive, og syntes det er godt der er flere steder om salt, så kan man jo selv vælge hvad børnehave man vil i :K
Kan godt huske debatten ang FB for lang tid siden. Da grinede mange på SF og sagde FB er bare en dille, og forum tog det ikke seriøst og ville BESTEMT ikke lave en gruppe, indtil en lavede en gruppe der hed saltvandsforum, så var helvede løs og de fik så fyren i knæ så han slettede gruppen(Langt ude i min optik) Nogle folk havde godt af at tænke over hvorfor grupperne blev oprettet på FB. Masser af bøvl og nedladende udtalelser til både nye og gamle brugere. Masser af hatte og konger.
Her er den sidste tråd, hvor FB igen bliver nedgjort(Usmageligt) Fej for egen dør før der fejes for andre.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 59#p762059" onclick="window.open(this.href);return false;
Sorry for OT af tråden ViggoN.

????

Hvor kom Fb lige ind i debatten?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af PederP »

Jesper ØH skrev:Det er jo så ikke kun På FB man kan blive vildledt. Men en ting er sikkert havde opslaget været på min gruppe, havde indlægget blevet kommenteret og nok lukket ned. Forstår ikke denne måde tingene bliver kørt op på her på SF. En ting kan jeg sige med sikkerhed FB grupperne er kommet for at blive, og syntes det er godt der er flere steder om salt, så kan man jo selv vælge hvad børnehave man vil i :K
Kan godt huske debatten ang FB for lang tid siden. Da grinede mange på SF og sagde FB er bare en dille, og forum tog det ikke seriøst og ville BESTEMT ikke lave en gruppe, indtil en lavede en gruppe der hed saltvandsforum, så var helvede løs og de fik så fyren i knæ så han slettede gruppen(Langt ude i min optik) Nogle folk havde godt af at tænke over hvorfor grupperne blev oprettet på FB. Masser af bøvl og nedladende udtalelser til både nye og gamle brugere. Masser af hatte og konger.
Her er den sidste tråd, hvor FB igen bliver nedgjort(Usmageligt) Fej for egen dør før der fejes for andre.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 59#p762059" onclick="window.open(this.href);return false;
Sorry for OT af tråden ViggoN.
Syntes at huske en del møgfald mellem dig og diverse, men godt at du har fundet frelse på FB. :beer:
Jesper ØH
Reactions:

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af Jesper ØH »

Carsten skrev:
Jesper ØH skrev:Det er jo så ikke kun På FB man kan blive vildledt. Men en ting er sikkert havde opslaget været på min gruppe, havde indlægget blevet kommenteret og nok lukket ned. Forstår ikke denne måde tingene bliver kørt op på her på SF. En ting kan jeg sige med sikkerhed FB grupperne er kommet for at blive, og syntes det er godt der er flere steder om salt, så kan man jo selv vælge hvad børnehave man vil i :K
Kan godt huske debatten ang FB for lang tid siden. Da grinede mange på SF og sagde FB er bare en dille, og forum tog det ikke seriøst og ville BESTEMT ikke lave en gruppe, indtil en lavede en gruppe der hed saltvandsforum, så var helvede løs og de fik så fyren i knæ så han slettede gruppen(Langt ude i min optik) Nogle folk havde godt af at tænke over hvorfor grupperne blev oprettet på FB. Masser af bøvl og nedladende udtalelser til både nye og gamle brugere. Masser af hatte og konger.
Her er den sidste tråd, hvor FB igen bliver nedgjort(Usmageligt) Fej for egen dør før der fejes for andre.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 59#p762059" onclick="window.open(this.href);return false;
Sorry for OT af tråden ViggoN.
????

Hvor kom Fb lige ind i debatten?
Den kom nu Carsten. Læs indlægget/indlæggene. Syntes ikke det er ok at nedgøre andre forums/grupper når man selv er en børnehave, hvor folk tit og ofte bliver svinet til, af den håndfuld der sidder og chatter. Det mærkelige er at dem der nedgør FB, ofte selv er medlem af grupperne.
Hvis jeg havde tid og lysten, så lavede jeg helt sikkert en forum mere, men tiden er desværre ikke til det. Konkurrance er jo helt sikkert en god ting.
Jesper ØH
Reactions:

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af Jesper ØH »

PederP skrev:
Jesper ØH skrev:Det er jo så ikke kun På FB man kan blive vildledt. Men en ting er sikkert havde opslaget været på min gruppe, havde indlægget blevet kommenteret og nok lukket ned. Forstår ikke denne måde tingene bliver kørt op på her på SF. En ting kan jeg sige med sikkerhed FB grupperne er kommet for at blive, og syntes det er godt der er flere steder om salt, så kan man jo selv vælge hvad børnehave man vil i :K
Kan godt huske debatten ang FB for lang tid siden. Da grinede mange på SF og sagde FB er bare en dille, og forum tog det ikke seriøst og ville BESTEMT ikke lave en gruppe, indtil en lavede en gruppe der hed saltvandsforum, så var helvede løs og de fik så fyren i knæ så han slettede gruppen(Langt ude i min optik) Nogle folk havde godt af at tænke over hvorfor grupperne blev oprettet på FB. Masser af bøvl og nedladende udtalelser til både nye og gamle brugere. Masser af hatte og konger.
Her er den sidste tråd, hvor FB igen bliver nedgjort(Usmageligt) Fej for egen dør før der fejes for andre.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 59#p762059" onclick="window.open(this.href);return false;
Sorry for OT af tråden ViggoN.
Syntes at huske en del møgfald mellem dig og diverse, men godt at du har fundet frelse på FB. :beer:
Har ikke skrevet meget her inde siden forhandlere gik amok. Så ser da gerne de indlæg du omtaler. Men igen en lille flok er frelst her på SF. Se dog lidt ud over SF, så ville der nok heller ikke opstå disse ting. At SF har haft det svært, mener jeg er SF egen skyld. Det er jo kun håndfulden der får noget igennem, så syntes desværre tit der går kaffe klub i den her.
Forstår ikke din indgriben i tråden, du plejer da kun at komme med formler som folk ikke forstår. Så bliv du bare på dit frelste SF :)
Jesper ØH
Reactions:

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af Jesper ØH »

Slut herfra :) Sorry igen for OT af din tråd ViggoN.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af ole kekkonen »

ViggoN skrev:
trine... skrev:Jeg lavede sådan oplægget for at få svar på om der var for meget næring i den tidligere salt jeg brugte.
Kender ikke det Salt du brugte men normalt er der meget lidt at komme efter,spor eller metal konsetrationen måles pr Quadrillion OG septillion
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af PederP »

trine... skrev:Hvorfor skal det altid ende i pissing contest? Når man stiller spørgsmål i et åbent forum må man påregne et bredt spektrum af meninger og tilgange til emnet. Hvis ikke man kan tåle det, så skal man lade være med at spørge, for så er man efter min mening kun ude på at debattere og ikke ude for at udvide sin horisont.
Jeg bliver såmænd ved fordi jeg syntes den detalje med optaget, omkring enkelte arter af pestalge (og cyano bakterien) er vigtig i algebekæmpelse og forebyggelse.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af PederP »

Og forstår ikke alt den fokus på aminosyre ud fra det jeg skrev? Det er alt overfodring, lokal forurening fra koral, dårlig afskumning, dårlig cirkulation, slam i systemet osv. der kan give problemer med de alger? Amino på flasker er ikke forskellig fra amino fra f.eks nedbrydning af tørt protein foder, men tæller self med i bioload.
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 552
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af ViggoN »

PederP skrev:
ViggoN skrev:
PederP skrev:
ViggoN skrev: Angreb for postulater?! tror jeg nu ikke det var, men mere kildekritik. Som der stå i artikelen kan visse former for amino syre bedrage til næring for nitrogen. Dette betyder dog ikke det er tilfælde for alle produkter der indholder aminosyre, hvis man har alger skyldes det mange andre ting end lige at man bruger et produkt der indholder amni-syre.

Jeg kan google hvad som helst og finde det jeg søger, prøv selv søg på bigfoot og du vil finde ham, man skal muligvis benytte andre steder hvis man vil mere viden(bare et forslag). mht amino salt, er det simpelhen en forkortelse at salt der indeholder aminosyre, skal nok huske at skrive det hele næste gang.
Aha. Så du siger der findes amino uden en NH2 gruppe, som ikke kan nedbrydes til NO3 og at info om mixotrofi og alger på nettet er opdigtet? :D
Nej det før jeg sådan ikke, og kan heller ikke finde hvor jeg har skrevet det. Læs artiklen, hvis du altså har tid og lyst.
Har du læst konklusionen i raporten du selv linker til?? Den bekræfter jeg siger?

Dino kan ernære sig organisk og af amino, og KAN få fortrin ved lav opløst næring??
Ja har læst et par gange, og mener da også jeg var en enig i det. Jeg uddybede bare at det ikke er med sikkerhed at ens alge vækst er til stede pga aminosyren i sig, at der nok at andre faktore som er den primære grund til algerne kommer. Det hele handlede jo sådan set om at finde kilden til denne spicifikke viden. Jeg sætter bare pris på at vide hvor man har sin information fra, istedet for man bare siger det fordi det er noget som man bare ved.

Mht FB
Blander jeg mig udenfor har det ikke, og derfor har jeg nok ikke noget relevant at sige på det område. Andet end hvis man ikke kan LI' tonen på FB eller SF, må man vælge noget helt tredje.

Jeg er ganske tilfreds herinde, man skal bare at tage nogle ting en et gran salt.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af PederP »

ViggoN skrev:
Ja har læst et par gange, og mener da også jeg var en enig i det. Jeg uddybede bare at det ikke er med sikkerhed at ens alge vækst er til stede pga aminosyren i sig, at der nok at andre faktore som er den primære grund til algerne kommer. Det hele handlede jo sådan set om at finde kilden til denne spicifikke viden. Jeg sætter bare pris på at vide hvor man har sin information fra, istedet for man bare siger det fordi det er noget som man bare ved.

Mht FB
Blander jeg mig udenfor har det ikke, og derfor har jeg nok ikke noget relevant at sige på det område. Andet end hvis man ikke kan LI' tonen på FB eller SF, må man vælge noget helt tredje.

Jeg er ganske tilfreds herinde, man skal bare at tage nogle ting en et gran salt.
Jep, der kan helt sikkert være mange triggere. Men men lige for "de slemme" alger jeg taler om, så hænger det nok oftest sammen med noget organisk. Men det kan komme af bagveje. Roder man i baljen eller værdierne, eller endda nogen gange bare ved nyt udstyr, så kan man få områder hvor kalkalger biofilm osv. går til. Det døde væv er et vækstmedie der kan give lige netop de pest fortrin.
Det kan være uendeligt mange ting der afgør hvorfor, og hvornår, de lige får det godt nok til at indtage baljen.
Det er vel ok info, at man ikke altid kan finde forklaringerne i et N&P testsæt..?

Jeg forstår altså ikke postyret, når din internet søgning bekræfter min fysiske bog? Jeg påstår jo ikke andet end gammel velkendt viden om særlige alger? Men fred være med det. :beer:

Ved heller ikke hvad FB går ud på, i forholdet til alger og næring. Mon han selv ville se et indspark om hvorfor SF er federe, i en uvedkommende diskussion på hans FB, som noget af den ro han selv står for?
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af nbd »

ViggoN skrev:Jeg er ganske tilfreds herinde, man skal bare at tage nogle ting en et gran salt.
- bare det ikke er BT sps salt :T

Spøg til side. Det er korrekt, at aminosyrer kan optages af forskellige alger. De almindelige, fotosyntesiserende alger kan ikke dette nummer, men dinoer kan. Link: https://en.wikipedia.org/wiki/Dinoflagellate" onclick="window.open(this.href);return false;

En algeopblomstring ved brug af aminosyrer kan enten skyldes, at algerne er dinoflaggelater. Eller at aminosyrerne nedbrydes og bliver til uoganiske forbindelser (i første omgang til ammonium) som kan optages af alle typer alger.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af PederP »

nbd skrev:
ViggoN skrev:Jeg er ganske tilfreds herinde, man skal bare at tage nogle ting en et gran salt.
- bare det ikke er BT sps salt :T

Spøg til side. Det er korrekt, at aminosyrer kan optages af forskellige alger. De almindelige, fotosyntesiserende alger kan ikke dette nummer, men dinoer kan. Link: https://en.wikipedia.org/wiki/Dinoflagellate" onclick="window.open(this.href);return false;

En algeopblomstring ved brug af aminosyrer kan enten skyldes, at algerne er dinoflaggelater. Eller at aminosyrerne nedbrydes og bliver til uoganiske forbindelser (i første omgang til ammonium) som kan optages af alle typer alger.
:y
Og vigtigt at forstå at dino er mange flere arter end den klassiske "brune slim". (som er et helvede)
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3791
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af crazy seahorse »

Jesper ØH skrev: Her er den sidste tråd, hvor FB igen bliver nedgjort(Usmageligt) Fej for egen dør før der fejes for andre.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 59#p762059" onclick="window.open(this.href);return false;
Sorry for OT af tråden ViggoN.
@ Jesper ØH Jeg har nu fulgt med i denne tråd, men har afholdt mig fra at kommenterer her til sidst.
Alger, dinoer og den slags "grøntsager" er ikke noget jeg bøvler med i særlig grad, så jeg har fulgt med at ren og skær interesse.
Jeg har stor respekt for det PP skriver om emnet, for jeg synes han er dygtig på det her felt. Jeg har ikke noget at byde ind med yderligere.
Jeg kan dog godt forstå trådstarters spørgsmål til dokumentation. Det er, efter min mening, med til at vi udvikler os. Vi skal søge eksakt viden.

Jeg er ked af at du opfatter det jeg skrev, som nedladende (usmageligt). Det var ikke min mening at lyde nedladende.
Jeg har nu læst det igennem nogle gange og kan godt se, at de sidste linjer kunne have været formuleret mere elegant. Det var faktisk ret klodset skrevet.
Det var bare en respons på det Charlie skrev, at det var synd at flere af dem der har haft saltvand i en del år, ikke skrev.
Jeg ville bare sige med det, at min tid ikke er til at skrive flere steder. Derfor har jeg fravalgt FB.
Om andre har det bedre der, har jeg ingen kommentarer til. Det må de selv om. Det var - og er ikke min mening, at nedgøre nogen fordi de har det bedre der.
Jeg beklager, hvis det virkede nedgørende,for det var ikke intentionen. Det var skidt formuleret og det så ikke ud, som det var ment.
Man (jeg) skal afholde sig fra, at klapre noget ned i hast for det var virkelig det det var.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper ØH
Reactions:

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af Jesper ØH »

Jeg siger ikke andre er bedre end andre, men kan se der er nogen der syntes de selv er guder i salt. Hvis ikke lige der bliver slikket røv, og sagt ja hvor er det rigtigt. Så er der folk der flipper helt ud, og de ved og det er jo gammel viden(Jeg har ret agtigt) I saltvand er der mange veje at gå, og ikke kun en. Ang FB. Så mener jeg stadig det er usmageligt at grupperne er blevet nedgjort, fordi det ikke går som forventet på SF. Med hensyn til den viden der noglegange gives her inde, eller formler mm, så er det da også langt fra alt folk kan bruge til noget som helst. Jeg har nu haft salt i en del år, og må indrømme at der er tit jeg ryster kraftigt på hovedet af det der skrives. Jeg syntes stadig der hurtigt går kaffeklub i den på SF, da der er en gruppe og har været det længe, der kun skriver og hvis de ikke får ret, så er helved løs.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"