"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvad overser jeg? Slimlag kommer igen

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Hvad overser jeg? Slimlag kommer igen

Indlæg af Michael_F »

Hej,

Jeg har haft mit akvarie kørende i lidt over et år. ca 150L. 112L Display og ca 45L sump.

Jeg har fra start døjet med 0 NO3 og ikke målbar PO4. Jeg har meget store vanskeligheder med et tilbagevendende slimlag i akvariet + tilbagevendende cyano.

Mine værdier er
0 NO3
0 PO4 (så vidt jeg kan måle med hanna checker)
460 Ca
9 Kh
1300 Mg

Jeg bruger osmoseanlæg med nyt filter + harpiks. 0,0 ppm.

Jeg prøver at fodre meget! Jeg har alger i sumpen som jeg høster rimelig ofte - skal jeg prøve at fjerne dem helt?
Min skummer kører ikke på fuld knald, fordi jeg ikke vil skumme for meget skidt ud.

Jeg har kørt uden PO4 reaktor (rowa), men har slukket denne i et par uger nu.

Mine blødkoraller trives - dog har nogle af mine zoa'er været lukket i nogen tid. Men Anemone, hammerkoraller, kenyatræ, acans mv trives.

Hvad pokker overser jeg? Hvorfor får jeg igen slimlag og cyano? Jeg får alger på glasset som jeg renser en gang om ugen. Nu hvor jeg kigger efter, kan jeg da se at jeg mangler en fisk. Kan det være den som er rådnet, der er lavet ged i den?

Meget frustrerende!
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Hvad overser jeg? Slimlag kommer igen

Indlæg af Michael_F »

Jeg har for nyligt fået en lille søn, så jeg har ikke vildt meget tid til akvariet. Men synes bestemt ikke jeg forsømmer det.
Jeg har prøvet nu ikke at skifte vand i 3-4 uger. Plejer at skifte hvert 14 dag. Grunden til dette er, at jeg tænkte vandet måske var for rent når jeg skifter 27L hver 14 dag?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hvad overser jeg? Slimlag kommer igen

Indlæg af PederP »

Har du "støv" der sætter sig i sten/bund?
I så fald er filtervat/sok en god løsning.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Hvad overser jeg? Slimlag kommer igen

Indlæg af nbd »

Kraftig fodring, alger på ruden og jævnlig høst af makroalger. Et umiddelbart bud er, at du har mere næring i systemet end du måler. Har du mulighed for kontrolmålinger med andre testsæt? Måske er dit testsæt ikke så pålideligt?

Fortsæt endelig med at høste makroalger. Det er en nem måde at eksportere kvælstof på. Brug også RowaPhos til fosfor.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvad overser jeg? Slimlag kommer igen

Indlæg af crazy seahorse »

nbd skrev:Kraftig fodring, alger på ruden og jævnlig høst af makroalger. Et umiddelbart bud er, at du har mere næring i systemet end du måler. Har du mulighed for kontrolmålinger med andre testsæt? Måske er dit testsæt ikke så pålideligt?

Fortsæt endelig med at høste makroalger. Det er en nem måde at eksportere kvælstof på. Brug også RowaPhos til fosfor.
Enig med, Niels. Tror at du muligvis har et næringsproblem af en art.
Cyano er bakterier, men de kan komme fra overskudsfoder der får mulighed for at ligge uspist hen. Det er min erfaring.
Når jeg har haft det, så har jeg øget cirkulationen og skiftet min Rowaphos. Det plejer at fjerne det.
Du kan komme forbi her og så kan vi måle dine værdier med mine testsæt.
Har du lyst, så skriv en Pb for det skal lige times. Weekenden er bedst, da vi helst skal måle Po4 i dagslys.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Hvad overser jeg? Slimlag kommer igen

Indlæg af Michael_F »

Hej,

Okay. Det kan da godt være jeg har for meget PO4 så? Irriterende hvis min måler ikke virker...!

Jeg vil gerne tage imod dit tilbud, Erik. Jeg kontakter dig senere :)
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Hvad overser jeg? Slimlag kommer igen

Indlæg af joekill »

din hanna po4 fejler sikker intet, men hanna testeren har en nøjagtigtighed på +/- 0,04 ppm ved 25 grader, så selvom den viser 0,00 kan der i terorien være 0,04.
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
DKMcSalt
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 169
Tilmeldt: tirs 16. nov 2010 00:32
13
Postnummer: 2720 Vanløse
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Vanløse

Re: Hvad overser jeg? Slimlag kommer igen

Indlæg af DKMcSalt »

Jeg havde samme problem i mit tidligere akvarie og når jeg tænker tilbage så tror jeg det var for meget lys. Havde du prøvet at skrue ned for lyset, i mit nuværende var jeg nede på 33% af lampens styrke pga cyano osv. Det hjalp og har nu gennem et lille år, skuet en til to procent op ad gangen og i dag er jeg på 47 og det ser ud til at gå den rigtige vej.
Ud over det længere tid mellem vandskift, en gang om måneden måske.
Alstå laaaang tid og en del ting døde :(
Held og lykke :GO
75L. Aqua Medic Blenny Advanced, skummer opdateret til Tunze 9001, returpumpe erstattet af Tunse 6025, Tunze osomolator, Jebao RW-4
Afviklet:
125l Nano, 150W HQI, 2 X 15W T8, Tunze DOC 9010, Tunze Nano Stream 6025, Tunze returpumpe, Tunze Osomolator
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hvad overser jeg? Slimlag kommer igen

Indlæg af ole kekkonen »

Vi fleste har vel døjet med detsamme OG det er ikke Altid let at finde årsagen til det.
kan det skyldes slim ifra de Koraller som står i Baljen?en død fisk hjælper jo ikke på det.
0 i Nitrat skriver du,husk at gøre tingene i den rigtige rækkefølge:)
Hvad Med et billed?
Brugeravatar
DKMcSalt
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 169
Tilmeldt: tirs 16. nov 2010 00:32
13
Postnummer: 2720 Vanløse
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Vanløse

Re: Hvad overser jeg? Slimlag kommer igen

Indlæg af DKMcSalt »

ole kekkonen skrev:Hvad Med et billed?
:GO
75L. Aqua Medic Blenny Advanced, skummer opdateret til Tunze 9001, returpumpe erstattet af Tunse 6025, Tunze osomolator, Jebao RW-4
Afviklet:
125l Nano, 150W HQI, 2 X 15W T8, Tunze DOC 9010, Tunze Nano Stream 6025, Tunze returpumpe, Tunze Osomolator
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Hvad overser jeg? Slimlag kommer igen

Indlæg af Michael_F »

Hej,

Mange tak for alle jeres input. Jeg uploader her nogle billeder :)
Måske jeg skal prøve at skrue lidt ned for lyset så. Jeg kan ikke se hvilken % de kører, det er en 165W LED lampe, som jeg kan justere.
https://www.flickr.com/gp/146349195@N04/3840uq" onclick="window.open(this.href);return false;
BilledeIMG_1302 by Michael Falkenberg, on Flickr

BilledeIMG_1303 by Michael Falkenberg, on Flickr

BilledeIMG_1304 by Michael Falkenberg, on Flickr

BilledeIMG_1307 by Michael Falkenberg, on Flickr

BilledeIMG_1311 by Michael Falkenberg, on Flickr

BilledeIMG_1314 by Michael Falkenberg, on Flickr
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Hvad overser jeg? Slimlag kommer igen

Indlæg af Jones »

Det ser ud som mit har gjort i perioder. Jeg havde for meget lort og foder som ophobede sig under sten og i bundlaget. Når jeg tømmer baljen og flytter den over i det nye bliver det uden bundlag. Jeg tror at det vil hjælpe meget på sådanne problemer. Måske også værd at prøve for dig?
o_O
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Hvad overser jeg? Slimlag kommer igen

Indlæg af Michael_F »

Okay. Hmm ja, det kan da godt være jeg skal prøve at suge noget op. Jeg kunne faktisk se, at der jeg forleden skulle fjerne nogle rørorme, så fik jeg rodet i sandet et sted, hvor det var helt mørt/sort i bundlaget.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvad overser jeg? Slimlag kommer igen

Indlæg af crazy seahorse »

Michael_F skrev:Hej,

Okay. Det kan da godt være jeg har for meget PO4 så? Irriterende hvis min måler ikke virker...!

Jeg vil gerne tage imod dit tilbud, Erik. Jeg kontakter dig senere :)
Efter at have set dine billeder, så tror jeg det er en god ide at suge dit bundlag ud, alt sammen. Du kan altid lægge det ned igen efter det er renset grundigt.
Hvis du kun har den ene pumpe man kan se på billederne (er der flere, har jeg bare ikke kigget godt nok), så kunne du nok have glæde af noget mere flow.
En pumpe der blæser bag om stensætningen er med til at forhindre, at der samler sig skidt og møg der.
Men vi kan tale om det, når du kommer forbi. Så kan du også se, hvordan jeg har gjort med mit system. Jeg har nemlig haft lidt det samme problem som du har, før i tiden.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvad overser jeg? Slimlag kommer igen

Indlæg af KasperT »

Jeg kæmpede også meget med noget lign., og måtte til sidst opgive min holdning om aldrig at smide kemi i baljen.
Jeg prøvede alt muligt, men det kom altid igen.

Efter en behandling med ChemiClean, så kom det aldrig igen :-)
/Kasper

Website: Reef App
Schibsbye
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 1
Tilmeldt: lør 6. feb 2016 19:52
8
Postnummer: 2880 Bagsværd
Saltvand siden?: 2000

Re: Hvad overser jeg? Slimlag kommer igen

Indlæg af Schibsbye »

PederP skrev:Har du "støv" der sætter sig i sten/bund?
I så fald er filtervat/sok en god løsning.
Hej Peder,
Jeg oplever ekstremt meget støv på mine sten - kommer i løbet af få dage efter jeg har fjernet det.
Skulle filtervat hjælpe på dette og kender du årsagen til hvorfor jeg oplever dette?
Mvh
Erik
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"