VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

hjælp til at fjerne keramik

Forum for generel snak omkring saltvand.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

hjælp til at fjerne keramik

Indlæg af ole kekkonen »

hej.jeg skal hjælpe en med at fjerne noget riff keramik
det er limet fast med noget akryl klæbe/fugemasse fra korallenwelty,jeg skal måske fjerne en bølge bryder for at komme til?
hvordan gør vi det?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Re: hjælp til at fjerne keramik

Indlæg af ole kekkonen »

:crackup:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg fjernede baggrunden fra mit akvarie med en skarp klinge til en hobbykniv.
Det acrylklæber fra KW klæber ikke ret godt, så det kan være at du bare kan trække i pladen.
Ellers kan et par små slag med en lille hammer gøre underværker. Keramikken er meget skør.
Brugeravatar
dybet
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af dybet »

listning in.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

Prøv at høre Peder, han fjernede jo en større mængde keramik fra hans akvarie
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
dybet
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af dybet »

nogen der ved hvordan jens jørgen har sat keramikken fast i de nanoer han sælger?
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Angående JJ: Det er også en slags fugemasse/silikone han bruger. Noget hvidt stads. På mit akvarie satte han et par klumper i top og bund og ikke noget bagpå, så kunne det let fjernes. Det var bestemt ikke så slemt at fjerne.
Brugeravatar
dybet
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af dybet »

jakobvillien skrev:Angående JJ: Det er også en slags fugemasse/silikone han bruger. Noget hvidt stads. På mit akvarie satte han et par klumper i top og bund og ikke noget bagpå, så kunne det let fjernes. Det var bestemt ikke så slemt at fjerne.
okay tak, vil beholde keramikken,original akvariet er ved at være færdig rent æstetisk.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

vi fik keramikken ud :K kun en af pladerne blev "hel" resten gik med hammer og mejsel!
knut-arne berg har slidt med at få akvariet til at køre de seneste 3 år,tilsyneladene er det ikke hans "teknik" der fejler..
vedhæfter lidt billeder..
Billede
Billede
Billede
her sidder jeg og slider med de sidste lim stykker :P
Billede
Billede
Billede
sump og fragment akvarier i kælderern
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
og ikke mindst et lidt forsømt ferskvandsakvarie..

iøvrigt,er knut-arne berg Norsk,og han har før fået unødvendige pber herinde fra "idioter" der ikke forstår ham :hehe:
men mon ikke han stadig vil svare hvis nogen har en kommentar til hans setup :smart:
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Det er sgu noget af en skovl i har brugt til at knuse reefkerimiken med ... Hvis det er den på billede nr2...hehe

Tekniken i kælderen ligner sgu mit godt rodet trode sgu kun det var mig der havde det sådan..hehe ..Men fedt at se lidt billeder af hans setup.

Nu hvor reefkermikken den er væk så må vi jo håbe det har hjulpet så han kan få det til at køre bedre. Var det fosfat han kæmpede med i vandet ??

Steen
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Schwensen »

Sindssygt flotte farver på de koraller! :)
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Indlæg af Knut-Arne Berg »

spdiving skrev:Det er sgu noget af en skovl i har brugt til at knuse reefkerimiken med ... Hvis det er den på billede nr2...hehe

Tekniken i kælderen ligner sgu mit godt rodet trode sgu kun det var mig der havde det sådan..hehe ..Men fedt at se lidt billeder af hans setup.

Nu hvor reefkermikken den er væk så må vi jo håbe det har hjulpet så han kan få det til at køre bedre. Var det fosfat han kæmpede med i vandet ??

Steen
He-he..ja.. bliver ikke mye tid til orden på akvarierommet mitt i hverdagen :oops: , men selve saltdtvandskarene er i rene og ikke forsømmet,og det er jo det vigtigste Steen :GO
dette rommet måler 7*3,20 meter i areal,og bare mitt,så her har ikke fruen någet hun skal ha sagt ang. hvordan det ser ud der nede :T

Brukte hammer og meisel til å knuse keramikken med.og "gamblet" på att slagene ble fordelt over hele keramikkpladene,og att ikke meiselen ville "glippe" med tanke på glasset :rolleyes: ...
Men... det gikk godt.. :happy:

Ole synes lige det var dejligt å kunde se litt fjeld igjen her i Norge til orientering.. :K
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Ja det er sgu fedt med et akvarie rum man kan gemme sig i når man vil have hvilet ørene for konen..hehe

Ja jeg kunne tænke mig at i rigtigt har hygget jer´der oppe og ole har nyt naturen.

Husk flere gode billeder når det bliver sat igang igen... :K :K

Steen
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Stort tillykke herfra!!, dejligt i fik skidtet ud, har jo selv været igennem samme omgang og ved at det' vil du aldrig fortryde Knut-Arne!!. Meget fine "kælderkoraller" du har dig.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16

peder skrev:Stort tillykke herfra!!, dejligt i fik skidtet ud, har jo selv været igennem samme omgang og ved at det' vil du aldrig fortryde Knut-Arne!!. Meget fine "kælderkoraller" du har dig.
Heisann Peder :W
Ja.. ting tager tid med mig hved du..,og er jo en gooood stund siden vi skrev i den keramik tråden nu,he-he.
Måtte en "reserve"danske til for å få meg igang her oppe :oops: :T ,men må indrømme det er riktigt dejligt å have det overstått omsider,og må bare spare penger nu til to,helst fire Tunze 30000liters streamere til det nye oppsettet.
Kunde sikkert klart mig med nummeret mindre,men pga lydproblemer/slitasje,liker jeg å holde streamerser på bare 75-80% effekt,og kjøre intervall på de.
Var bare hyggeligt å få besøg av Ole med familie,og da han tog med sig mine to T-5 lamper også fra Dk,så sparede jig jo også lige frakt og toll ind her. :GO
Så da var de 2 ellers så dyre 10 rørs lamper fra KZ, til å betale,levert hjem til mig her i Norge :wink:
Så får det heller blive att det vil koste skjorta,hver gang jig må bytte disse 20 T-5 rør.. :dizzy:
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

hej Knut!
var det noget?
Billede
:happy:
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Ole.....+1 :scream: :scream: :scream:

Steen
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16

ole. skrev:hej Knut!
var det noget?
Billede
:happy:
Nej-nej.nej,Ole..
Du lever "farligt" nu.. :sneaky:
Michael S
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Holstebro

Indlæg af Michael S »

Har set i har skrevet lidt om fosfatproblemer og riffkeramik, hvad skyldes det ??
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Michael S skrev:Har set i har skrevet lidt om fosfatproblemer og riffkeramik, hvad skyldes det ??
Det er der ikke nogen som kan sige med 100% sikkerhed. Men vi formoder at det er materialet keramikken er lavet af som lækker fosfaten.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

hejsa,

er der andre link herinde omkring phosfat fra keramik ? Og i givet fald, hvilken type keramik ? Aqua roche, hjemmelavet etc ?

Kører selv med dette, og uden problemer, men er altid interessant at høre om andres erfaringer :-)

mvh
Pede
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Michael S
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af Michael S »

Jeg har lige fjernet riff fra mit akvarie dog ikke vægbeklædningen, jeg har en formodning om at de mange sprækker og skåle-lignende formationer udgør et problem i størrer akvarier, da det er svært at få nok cirkulation til at flytte slammet fra keramikken og dermed problemer med nitrat og fosfat. Hvad mener i ?
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

jeg vil mene både og - da jeg selv bruger 3 af de store søjler, fritstående, og så med ls i baggrunden(akv er 120 dybt) Så for mig giver det en oversigt over hvor der er ophobninger af detrius, som så kan suges ud. Jeg har mere end 60 gange tankvolumen i turnover, og vil mene at god og sund vedligehold , sammen med god skummer og vandbevægelse fjerner dette problem.

For min skyld, vil jeg foretrække at se hvor der er detrius, end at det ligger bagved nogle ls, som jeg ikke kan se.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jeg havde store problemer med fosfaten, dengang jeg havde riffkeramik i akvariet, og ved at flere andre også har haft samme problem.
Det er korrekt at der lagde sig lidt slam i skålene på keramikken, og at der samlede sig lidt slam ved "foden" af vægpladerne, men jeg synes ikke der var mere end hvis det blot havde været levende sten hele vejen igennem.

Det som undrer os lidt er at det keramik har været på markedet i mange år, og tilsyneladende ikke har været de store problemer med det. Om han havde ændret på sammensætingen ved jeg intet om. Men en lede tråd er dog, at han selv godt viste det, for da jeg var nede og købe mit keramik, fik jeg et kilo fosfat fjerner med.

Idag har jeg kun levende sten i akvariet. Dog har jeg bevaret en søjle og et "miniriff" fordi de var godt overvokset med koraller.

I de 2 år jeg havde keramikken i akvariet døde flere koraller end jeg har fået slået ihjel i den øvrige tid.
Ganske kort efter "udrensningen" begyndte korallerne at få farve igen og vokse.
melau
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af melau »

Carsten: har du kunne måle nogen forskel på vandet før og efter?
Michael S
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af Michael S »

Finder debatten stærkt foruroligende, da jeg stadig har 12 baggrundsplader i akvariet. Lidt dyrt at skulle skifte ud, hele dekorationen har kostet ca 20000. Har lige startet op forfra, skiftet halvdelen af vandet, fjernet 5 søjler 4 y-grene og diverse riffstykker, men som før nævnt beholdt bagbeklædningen.
Jeg starter op med 1,5 kg rowaphos i fosfatfiltret, 4 kg aquamedic fosfatfjerner i sumpen + 2 hele batch caulerpa. Håber jeg kan kontrollere mine værdier med dette setup.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Min mening er klar(men ikke fejlfri) :-) jeg mener IKKE at keramik kan udlede fosfat, ikke direkte. Det er et organisk materiale, og det bliver brændt væk i processen.

Til gengæld mener jeg at det er vitalt at have levende sand, såfremt man ikke bruger LS, for at optimere bakterieflora.

Til Michael S, du har endvidere valgt at bruge rowaphos, så du har absolut ingen problemer her.

Kombiner med vandbevægelse, og rigeligt af det, med sund ugentlig rengøring og lidt vandskift. Overholdes det samtidig med at man ikke overfodrer, så er min mening at man er godt på vej.

Men god debat - spændt på at høre jeres mening.....
Michael S
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af Michael S »

Får 50 kg nye sten fra indonesien på torsdag, har 100 i på nuværende tidspunkt. Er der forresten nogen der ved hvor det er billigst at købe rowaphos i 5 l spande, eller er billigt alternativ til dette.
Kan det passe at rowaphos bare er jernIIIsulfat ?

Har lige købt nye tunze streampumper 2 x 7000 l i timen, og har desuden 2 x 12000 l, 1 x 6000 l, så baljen burde blive rørt op.
Senest rettet af Michael S tirs 28. sep 2010 21:19, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

melau skrev:Carsten: har du kunne måle nogen forskel på vandet før og efter?
Ja, det har jeg. Nu er der ingen fosfat.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

pederrevnørd skrev:Min mening er klar(men ikke fejlfri) :-) jeg mener IKKE at keramik kan udlede fosfat, ikke direkte. Det er et organisk materiale, og det bliver brændt væk i processen.

Til gengæld mener jeg at det er vitalt at have levende sand, såfremt man ikke bruger LS, for at optimere bakterieflora.

Til Michael S, du har endvidere valgt at bruge rowaphos, så du har absolut ingen problemer her.

Kombiner med vandbevægelse, og rigeligt af det, med sund ugentlig rengøring og lidt vandskift. Overholdes det samtidig med at man ikke overfodrer, så er min mening at man er godt på vej.

Men god debat - spændt på at høre jeres mening.....
Jeg havde dengang lige så mange levende sten i akvariet som idag. Det var kun baggrundpladerne som var af keramik.
Så der var masser af bakterier til at foretage nedbrydningen.
Overfodring og mange fisk er ikke lige den stil jeg kører, snarere tværtimod. Cirkulation var der rigeligt af ca 48x volumen.

Kan meget vel være at fosfaten skulle være brændt væk i fremstillingsprocessen, men var det tilsyneladende ikke.

Tag et kig på den tråd som hedder noget med Peder keramik helvede, så vil du se at jeg ikke er den eneste
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"